Корекційна програма тренінгової форми: «Гендерна ідентичність як чинник психологічного благополуччя студентської молоді»
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
тип гендерної ідентичності, маскулінний тип, фемінінний тип, андрогінний тип, недиференційований тип, рівень самооцінки, переживання самотності, психологічне благополуччя, юнацький вік.Анотація
У статті проаналізовано феномен гендерної ідентичності особистості як важливого чинника формування «Я» – концепції молоді, самореалізації, усвідомленні власної цінності та соціалізації у сучасному світі. Наголошено на важливості розуміння свого типу гендерної ідентичності саме у юнацькому віці, оскільки це період формування світогляду, самосвідомості, характеру і життєвого самовизначення людини. Дуже часто до цього періоду розуміння своєї гендерної ідентичності у студентської молоді ще є несформованим. Визначено, що основною метою усвідомлення гендерної ідентичності є самопізнання особистості, прийняття себе як індивідуальності та використання переваг свого типу гендерної ідентичності для встановлення продуктивних і тісних соціальних зв’язків. Наведено результати попередніх досліджень стосовно рівня самооцінки та переживання самотності студентами різних типів гендерної ідентичності. Визначено основні детермінанти психологічного благополуччя особистості. Представлено корекційну програму розвитку компонентів гендерної ідентичності як чинника психологічного благополуччя серед студентської молоді. Розкрито завдання програми, обґрунтовано теоретико-методологічні засади. Охарактеризовано психотехнології та методи роботи. Окреслено основні напрямки програми: 1) усвідомлення студентами власного типу гендерної ідентичності; 2) розвиток усвідомлення андрогінного типу гендерної ідентичності як такого, що найбільше сприяє психологічному благополуччю особистості; 3) підвищення рівня самооцінки серед всіх типів гендерної ідентичності; 4) зниження суб’єктивного переживання самотності серед всіх типів гендерної ідентичності. Наведено короткий зміст занять.
Посилання
Безпальча Р. Гендер і Ми. Інтегрування гендерного підходу в
освіту та виховання: навч.-метод. посіб. для шк. та ст. молоді / Р. Безпальча, Т. Мельник. – К., 2009. – 160 с.
Бондаревська І.О. Гендерна ідентичність жінок-менеджерів:
монографія / І. О. Бондаревська. – Дніпропетровськ: «Інновація», 2011. – 224 с.
Воронцова Т. В. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок: посібник для учнів старшого підліткового та юнацького віку / Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко. – К.: Освіта,
– 168 с.
Городнова Н. Гендерний розвиток особистості: 2-е видання /
Н. Городнова. – К.: Шк. світ, 2001. – 128 с.
Джонсон Д. В. Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування / Д. В. Джонсон. – К.: Вид. дім «КМ Академія», 2003. – 288 с.
Дмитренко О. Ю. Взаємозв’язок психологічного благополуччя з типом гендерної ідентичності та індивідуальнопсихологічними характеристиками студентської молоді /
О.Ю. Дмитренко // Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН
України. Том 11. – Вип.9. – К.: Фенікс, 2014. – С. 318-
Дмитренко О.Ю. Гендерна ідентичність як детермінанта самооцінки / О.Ю. Дмитренко // Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Вип.31-32. – 2011. – С.359-364.
Дмитренко О.Ю. Прояв суб’єктивного переживання самотності, самооцінки та депресивного стану в залежності від
типу гендерної ідентичності та статі студентської молоді /
Ю. Ю. Дмитренко // Проблеми сучасної педагогічної освіти.
Сер.: Педагогіка і психологія. – Ялта: РВВ КТУ, 2013. – Вип.
– Ч.3. – С. 414-423.
Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія / В.
Москаленко. – К.: Фенікс, 2013. – 540 с.
Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – СПб.: Питер, 2002. – 478 с.
Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты/ Д.Я. Райгородский. – Самара: Издательский
дом «БАХРАХ-М», 2002. – 672 с.
Ромек В. Г. Тренинг уверенности в межличностных отношениях / В.Г. Ромек. – СПб.: Речь, 2003. – 175 с.
Технології роботи організаційних психологів: Навчальний
посібник для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-в післядипломної освіти / За наук. ред. Л.М. Карамушки. – К.:
Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с.
Шайгородский Ю. Ж. Точка отсчёта: методики личностной и социально-психологической диагностики учителя /
Ю.Ж. Шайгородский. – Омск: Интеллектика, 1992. – 40 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.