Формування мовлення слабочуючих дітей молод- шого шкільного віку.
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
мовлення, слух, слухова функція, сурдопсихологія, психічна функція, мовленнєве спілкування, мовленнєвий слух, слухозорове сприймання.Abstract
Мовлення – одна з найважливіших психічних
функцій, яке здійснює величезний вплив на формування психічних
процесів дитини і на її загальний розвиток. Порушення слухової функ-
ції у ранньому дитинстві виключає для дитини, яка не чує, можливість
самостійного розвитку мовлення. Відтак, однією з проблем сурдопсихо-
логічної теорії і практики сьогодні продовжує залишатись формування
мовлення слабочуючих дітей. За отриманими емпіричними даними,
слабочуючі молодші школярі розподілились за рівнями розвитку мов-
лення таким чином: 7% – оптимальний, 20% – знижений, 40% – об-
межений, 33% – різко обмежений. Експериментальні дослідження ви-
явили значні потенційні можливості глухих дітей у сприйманні усного
мовлення, що можна розвинути у результаті тривалого і цілеспрямова-
ного тренування за умови постійного використання якісної звукопоси-
люючої апаратури.
Ключові слова:
References
Аксенова Л.И. Социальная педагогика в специальном обра-
зовании: Учебное пособие / Л.И. Аксенова. – М.: Издатель-
ский центр «Академия», 2001. – 192 с.
Активизация учебно-воспитательного процесса глухих и
слабослышащих учащихся: Межвузовский сборник научных
трудов / Отв. ред. Е.Г. Речицкая. – М., 1997.– 356 с.
Воспитание учащихся с нарушением слуха в специальных
(коррекционных) образовательных учреждениях: Учеб-
ное пособие / Т.Н.Пенин, З.А. Пономарёва. – СПб.: КАРО,
– 496 с.
Дидактические игры для дошкольников с нарушениями
слуха: сборник игр для педагогов и родителей / Л.А. Голо-
вчиц. – М.: ООО УМИЦ «ГРАФ ПРЕСС», 2003. – 160 с.
Зыкова М.А. О речевом общении глухих младших школьни-
ков / М.А.Зыкова // Дефектология.– 2001.– №3. – С.35-43.
Программы специальных (коррекционных) образовательных
учреждений II вида / А.Г. Зикеев, Л.И. Тигранов.– М.: Про-
свещение, 2006.– 430 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.