Використання арт-терапевтичних технологій у роботі спеціалістів Лекотеки з дітьми, що мають порушення емоційно- вольової сфери.
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
діти з обмеженими можливостями здоров’я, ранній дитячий аутизм, емоційно-вольові порушення, психокорекція, арт-терапія, Лекотека.Abstract
У статті розглянуто можливості використан-
ня різних арт-терапевтичних технологій у корекційній роботі з дітьми з
раннім дитячим аутизмом. Відзначено, що арт-терапія відіграє особли-
ву роль у корекції емоційних порушень у дітей з обмеженими можли-
востями здоров’я, дозволяють на практиці впроваджувати інклюзивний
підхід. Однією з найбільш актуальних й значимих сучасних інновацій-
них форм проведення арт-терапії є Лекотека. Висвітлено досвід ство-
рення сучасної Лекотеки, заняття в якій проводять студенти під керів-
ництвом викладачів, активно поєднуючи арт-терапевтичні технології з
інформаційно-комунікативними, у тому числі з інтерактивним методом
біологічного зворотного зв’язку.
References
Артемьева Т.В. Диагностика и коррекция развития млад-
шего школьника/ Т.В. Артемьева. – Казань, Издательство
«Отечество», 2013. – 150 с.
Ахметзянова А.И. Формирование жизненной компетенции
у детей с сочетанными нарушениями в условиях Лекотеки.
Теория и практика общественного развития/ А.И. Ахметзя-
нова. – ООО Издательский дом «Хорс». – С. 76-78.
Ахметзянова А.И. Организация и содержание коррекцион-
ной работы с детьми в Лекотеке/ А.И. Ахметзянова, А.А.
Твардовская. – М.: «Школьная пресса», 2013. – 17 с.
Башкирова Е. Н. Развитие детей с ОВЗ приемами арт-
терапии: [Текст] / Е.Н. Башкирова // Психология в России
и за рубежом: материалы II междунар. науч. конф. (г. СПб.,
13 г.). – СПб.: Реноме, 2013. – С. 85-90.
Нигматуллина И.А. Инклюзивное образование: проблемы и
перспективы его развития в РТ // Инклюзивное образование
на современном этапе становления школы инновационно-
го типа: Материалы Всеукраинской научно-практической
конференции (с участием зарубежных учёных). – Симферо-
поль. – 2011. – С.230-234.
Нигматуллина И.А. Инновационные направления реформи-
рования профессиональной подготовки учителей-логопедов
на основе внедрения модели обучения в течение всей жизни
в едином образовательном пространстве / И.А. Нигматул-
лина, Н.И. Болтакова// Европейский журнал социальных
наук. – Рига-Москва: АНО «Международный исследователь-
ский институт, 2012. – №5(21). – С.55-62.
Янушко Е.А. Игры с аутичным ребёнком. Установление кон-
такта, способы взаимодействия, развитие речи, психотера-
пия/ Е.А. Янушко. – М.: Теровипф, 2004. – 136 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.