Семантичні характеристики професійної свідомості майбутніх учителів на етапі підготовки у ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
семантика, суб’єктивний досвід, методика семантичного диференціалу, індивідуальні значення, професійний простір, привласнення професії.Abstract
В статті представле-
но результати емпіричного дослідження семантичних особливостей
професійної свідомості майбутніх учителів на етапі підготовки у ВНЗ.
Показано сучасний стан дослідження проблеми розвитку професійної
свідомості вчителя та перспективи її вирішення. Обґрунтовано вибір
психосемантичних методів у якості методів дослідження специфіки
розвитку професійної свідомості майбутніх учителів. Показано дина-
міку розвитку індивідуальних значень понять професійного простору
у свідомості студентів І-V курсів. Досліджено особливості класифікації
об’єктів світу, що виявляє динаміку привласнення професії у свідомості
студентів – майбутніх учителів.
References
Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семанти-
ки / Е.Ю. Артемьева. – М.: Смысл. 1999. – 350 с.
Артемьева Е.Ю. Обучение профессии как перестройка семан-
тических составляющих субъективного опыта / Е.Ю. Арте-
мьева, И.Б. Ханина // Мышление и общение в конкретных
видах практической деятельности.– Ярославль: ЯрГУ,
– С. 107–118.
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания про-
фессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психоло-
гии. – 1986. – № 3. – С.127-133.
Дробот О.В. Психосемантичні особливості професійної сві-
домості майбутніх менеджерів: дис. ... канд..психол. наук.
00.01 / О.В. Дробот. – Одеса – 2009. – 239 с.
Карандашев В.Н. Методика Шварца для изучения ценностей
личности: концепция и методическое руководство / В.Н. Ка-
рандашев. – СПб. : Речь, 2004. – 72 с.
Кучеровская Н.А. Психосемантическая структура профес-
сионального сознания практикующего психолога: дис. ...
канд.. психол. наук : 19.00.01 / Н.А. Кучеровская. – К.,
– 203 с.
Самойлова А.Г. Особливості формування професійної сві-
домості майбутніх психологів: Дис... канд. психол. наук:
00.07 / А.Г. Самойлова; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка
АПН України. – Київ, 2004. – 212 с.
Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість практичного психоло-
га: структура та специфіка функціонування / Н.Ф. Шевчен-
ко // Психологія і суспільство. – 2009. – №4. – С. 167-180.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.