Психологічні особливості феномена креативності у старшокласників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pAbstract
У статті наведено результати дослідження психологічних особли-
востей прояву феномена креативності у старшокласників. У ході дослід-
ницької роботи сформульоване визначення креативності та обґрунто-
вано вибір відповідних діагностичних процедур. Емпіричним шляхом
досліджено психологічні особливості креативних старшокласників:
спонтанність, емоційна імпульсивність, соціальні сміливість, гнучкість,
оригінальність. Показано, що феномен креативності у старшокласників
є результатом і важливою складовою загального адаптаційного механіз-
му, який обумовлює збалансований, рівномірний, гармонійний розви-
ток особистості без виражених невротичних та психічних аномалій. Ви-
значено основні напрямки подальших досліджень проблеми: розробка
більш простих і точних інструментів діагностики креативності, а також
технологій її розвитку в різних вікових періодах.
References
Белоусова Р.В. Индивидуально-типические особенности
коммуникативной креативности : Дис... канд. психол.
наук: 19.00.01 / Южноукраинский гос. пед. ун-т им.
К.Д.Ушинского. – О., 2004. – 201 л.
Булка Н.І. Розвиток креативності у молодших школярів із
порушеними соціальними зв’язками : дис... канд. психол.
наук: 19.00.07 / Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім.
К.Д.Ушинського (м. Одеса). – О., 2005.
Гарнаєва А.Ю. Вікові аспекти динаміки розвитку креатив-
ності / А.Ю. Гарнаєва, М.С. Пущенко // Психологія і соціо-
логія. – 2007. – № 8. – С. 23-25.
Грецов А. В. Лучшие упражнения для развития креатив-
ности: Учебно-методическое пособие. – СПб. : СПбНИИ физ.
культуры, 2006. – 44 с.
Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності
майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахо-
вої підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / І. В. Гри-
ненко. – Тернопіль, 2008. – 192 с.
Гусєва Т.П. Психологічні засоби розвитку креативності май-
бутніх учителів філологічного профілю: дис... канд. психол.
наук: 19.00.07 / Інститут педагогіки і психології професій-
ної освіти АПН України. – К., 2006.
Доніна О. І. Розвиток креативності в умовах сучасної особистіс-
но-орієнтованої освіти / О. І. Доніна, Н. І. Кузнецова// Журнал
«Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції роз-
витку» – Випуск №3 [2010]: Електр. ресурс. – Режим доступу:
http://www.intellect-invest.org.ua/ukr/pedagog_editions_emagazine_
pedagogical_science_vypuski_n3_2010/.
Дослідження креативної культури особистості старшоклас-
ника / За ред. В. Костіва. – Івано-Франківськ, 2007.
Кукуленко-Лук’янець І.В. Психологічні засади особистіс-
но-креативного підходу в навчанні студентів університету
(на матеріалі іноземної мови) : Дис... канд. психол. наук:
00.07 / АПН України; Інститут педагогіки і психології
професійної освіти. – К., 2003. – 259 арк. – Бібліогр.: арк.
-216.
Макарушина Е.Н. Феномен креативности и творчества в со-
временной системе высшего образования // Фунда ментальные
исследования. – 2011. – № 12 (часть 3). – С. 498-501.
Манилюк Ю.С. Креативність як чинник професійної успіш-
ності керівника дошкільного навчального закладу: дис...
канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім.
Г.С.Костюка АПН України. – К., 2007.
Мельников В. М. Введение в экспе риментальную психоло-
гию личности: Учеб. пособие/ В. М. Мельников, Л. Т. Ям-
польский. – М.: Просвещение, 1985. – 319 с.
Методы психологической диагностики. Вып. 2. / Под ред.
А.Н.Воронина. – М.:Институn психологии РАН, 1994.
Мільто Л. О. Формування творчої індивідуальності майбут-
нього вчителя у процесі професійної педагогічної підготов-
ки: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. О. Мільто. – Суми,
– 245 с.
Морозов А. В. Формирование креативности преподавателя
высшей школы в системе непрерывного образования : дисс. …
д-ра пед. наук : 13.00.08 / А. В/ Морозов. – М., 2004. – 445 с.
Тунік Є. Опитувальник креативності Рензулли / Є. Тунік//
Шкільний психолог. – 2004. № 4.
Фадєєв В.І. Психологічні умови формування готовності май-
бутніх учителів початкових класів до розвитку креативності
молодших школярів: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 /
Прикарпатський національний ун-т ім. В.Стефаника. – Іва-
но-Франківськ, 2006.
Чорноусенко Н.С. Розвиток креативності військових керів-
ників в управлінському спілкуванні : Дис... канд. психол.
наук: 19.00.09 / Національна академія держ. прикордонної
служби України ім. Б.Хмельницького. – Хмельницький,
– 239 арк. – Бібліогр.: арк. 169-189.
Ярушина Т.А. Вікові та статеві особливості креативності у
підлітковому віці / Т.А. Ярушина// Вісник Дніпропетров-
ського університету імені Альфреда Нобеля (серія «Педаго-
гіка та психологія»). – 2011. – № 2 (2). – С. 160-165.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.