Теоретичні аспекти особливостей розвитку особистості та поведінки молодших підлітків із затримкою психічного розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
діти із затримкою психічного розвитку, молодші підлітки, особливості особистості, дезадаптація.Abstract
Стаття присвячена теоретичному вивченню особливостей особис-
тості і поведінки підлітків із затримкою психічного розвитку. Розгля-
нуто порівняльний аналіз розвитку особистості молодших підлітків з
нормальним психічним розвитком і молодших підлітків із затримкою
психічного розвитку. Проаналізовано індивідуально-вікові особливості
молодших підлітків із затримкою психічного розвитку, які розгляда-
ються в спеціальній психології в останні роки. Визначено характерні
особливості особистості молодшого підліткового віку і необхідність про-
ведення спеціальної, цілеспрямованої роботи по підготовці дітей із за-
тримкою психічного розвитку до переходу в середні класи.
References
Белопольская Н.Л. Дифференциально-психологическая
диагностика детей с интеллектуальной недостаточностью /
Н.Л Белопольская, В.И. Лубовский //Психологический
журнал. – 1993. – №4. – С. 89 – 97.
Винокурова Г.А. Психологическое сопровождение учащих-
ся с задержкой психического развития на этапе перехода в
среднее звено школы / Г.А. Винокурова // Дефектология. –
– № 6. – С. 32 – 34.
Грибанова Г.В. Психологическая характеристика личнос-
ти подростков с ЗПР / Г.В. Грибанова //Дефектология. –
– №5 – С.13 – 20.
Дзугкоева Е.Г. Общение как условие социальной адапта-
ции подростков с задержкой психического развития и без
отклонений в развитии / Е.Г. Дзугкоева // Дефектология. –
– №2. – С. 19 – 25.
Конева И.А. Особенности образа «Я» младших подростков
с задержкой психического развития: автореф. дис. на соис-
кание ученой степени канд. психол. наук. / И.А. Конева. –
Н.Новгород, 2002. – 22 с.
Кузнецова Л. В. Особенности мотивационно-волевой готов-
ности детей с задержкой психического развития к школь-
ному обучению: автореф. дис. на соискание ученой степени
канд. психол. наук. / Л. В. Кузнецова – М., 1986. – 20 с.
Масленникова Н.В. Особенности восприятия учителя стар-
шими подростками с задержкой психического развития:
автореф. дис. на соискание ученой степени канд. психол.
наук / Н.В. Масленникова – Н.Новгород, 2004. – 25 с.
Ульенкова У.В. Особенности личностной тревожности
младших подростков с задержкой психического разви-
тия /У.В. Ульенкова, Н.П. Кондратьева // Дефектология. –
№1. – 2004. – С. 29 – 35.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.