Особливості локусу контролю у старшокласників з різним рівнем навчальної успішності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
локус контролю, мотивація, самооцінка, навчальна успішність, старшокласники.Abstract
У статті розглядається проблема впливу особливостей локусу
контролю на досягнення старшокласників у навчанні. Результати до-
слідження демонструють залежність успішності і неуспішності учнів
від суб’єктивних психологічних факторів, зокрема їх спрямованості
на приписування відповідальності за результати своєї діяльності зо-
внішнім силам (для екстернального локусу контролю), і приписування
відповідальності власним здібностям (для інтернального локусу контр-
олю). Виявлено, що учні із високою навчальною успішністю мають ви-
сокий рівень суб’єктивного контролю над емоційно важливими подіями
та ситуаціями, на відміну від учнів з низькою успішністю у виконанні
навчальних завдань.
References
Абульханова К. А. Время личности и время жизни /
К.А. Абульханова, Т. Н. Березина. – СПб. : Алетейя, 2001. –
с.
Божович Л. И. Развитие мотивов учения у школьников /
Л.И. Божович, Н. Г. Морозова, Л. С. Славина // Психология
в вузе. – 2008. – №5. – C. 36-120.
Вартанова И. И. Структура ценностей в системе мотивации
старших подростков и юношей / И. И. Вартанова // Мир пси-
хологии. – 2008. – №3(55). – C. 131-142.
Єлисеев О. П. Локус контроля / О. П. Єлисеев // Практикум
по психологии личности. – СПб. : Питер, 2003. – С. 413-417.
Забродин Ю. М. Процессы принятия решения на сенсорно-
перцептивном уровне / Ю. М. Забродин // Проблемы приня-
тия решения. – М. : Наука, 1976. – С. 33-55.
Зотова В. А. Исследование взаимосвязи локуса контр-
оля и характерологических особенностей: Электр.
ресурс. – Режим доступа: http://psihologia.biz/
psihologiya-psihologiya-obschaya_693/zotova-issledovanievzaimosvyazi-
lokusa-18468.html
Маркова А. К. Формирование мотивации учения : Книга для
учителя / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. :
Просвещение, 1990. – 192 с.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб. : Евра-
зия, 1999. – 479 с.
Мугатабарова Э. К. Взаимосвязь самооценки и уровня
субъективного контроля / Э. К. Мугатабарова, Д. Е. Бело-
ва. – Электр. ресурс. – Режим доступа: http://psihologia.biz/
psihologiya-psihologiya-obschaya_693/mugatabarova-elmirakasimovna-
belova-dina-18013.html
Пантилеев С. Р. Методы измерения локуса контроля /
С.Р. Пантилеев // Общая психодиагностика / Под ред.
А.А.Бодалева, В. В. Столина. – М. : Изд. МГУ, 1987. – С. 18,
, 278-285.
Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Дж. Фрейберг. –
М. : Смысл, 2002. – 528 с.
Руда Н. Л. Тенденції прояву мотивації отримання знань та
оцінок у старшокласників з різною навчальною успішніс-
тю / Н. Л. Руда // Психологія і суспільство. – 2005. – № 3. –
С. 115-123.
Самохвалова В. И. Возрастные и индивидуальные различия
запоминания разних видов материала / В. И. Самохвалова //
Возрастные и индивидуальные различия памяти / под ред.
А. А. Смирнова. – М. : Просвещение, 1967. – С. 30-41.
Apelt W. Motivation und Fremdsprachenunterrich /
W. Apelt. – Leipzig : VEB Verlag Enzyklopädie, 1981. – 165 р.
Kuhl J. Motivation, konflikt und handlungskontrolle /
J. Kuhl. – Berlin ; Heidelberg ; N. Y. : Springer, 1983. – 356 р.
Rotter J. B. Some problems and misconceptions related to the
construct of internal versus external control of reinforcement /
J. B. Rotter // Journal of Consulting and Clinical Psychology. –
– Vol. 43. – P. 56-67.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.