Особливості локусу контролю у старшокласників з різним рівнем навчальної успішності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pКлючові слова:
локус контролю, мотивація, самооцінка, навчальна успішність, старшокласники.Анотація
У статті розглядається проблема впливу особливостей локусу
контролю на досягнення старшокласників у навчанні. Результати до-
слідження демонструють залежність успішності і неуспішності учнів
від суб’єктивних психологічних факторів, зокрема їх спрямованості
на приписування відповідальності за результати своєї діяльності зо-
внішнім силам (для екстернального локусу контролю), і приписування
відповідальності власним здібностям (для інтернального локусу контр-
олю). Виявлено, що учні із високою навчальною успішністю мають ви-
сокий рівень суб’єктивного контролю над емоційно важливими подіями
та ситуаціями, на відміну від учнів з низькою успішністю у виконанні
навчальних завдань.
Посилання
Абульханова К. А. Время личности и время жизни /
К.А. Абульханова, Т. Н. Березина. – СПб. : Алетейя, 2001. –
с.
Божович Л. И. Развитие мотивов учения у школьников /
Л.И. Божович, Н. Г. Морозова, Л. С. Славина // Психология
в вузе. – 2008. – №5. – C. 36-120.
Вартанова И. И. Структура ценностей в системе мотивации
старших подростков и юношей / И. И. Вартанова // Мир пси-
хологии. – 2008. – №3(55). – C. 131-142.
Єлисеев О. П. Локус контроля / О. П. Єлисеев // Практикум
по психологии личности. – СПб. : Питер, 2003. – С. 413-417.
Забродин Ю. М. Процессы принятия решения на сенсорно-
перцептивном уровне / Ю. М. Забродин // Проблемы приня-
тия решения. – М. : Наука, 1976. – С. 33-55.
Зотова В. А. Исследование взаимосвязи локуса контр-
оля и характерологических особенностей: Электр.
ресурс. – Режим доступа: http://psihologia.biz/
psihologiya-psihologiya-obschaya_693/zotova-issledovanievzaimosvyazi-
lokusa-18468.html
Маркова А. К. Формирование мотивации учения : Книга для
учителя / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. :
Просвещение, 1990. – 192 с.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб. : Евра-
зия, 1999. – 479 с.
Мугатабарова Э. К. Взаимосвязь самооценки и уровня
субъективного контроля / Э. К. Мугатабарова, Д. Е. Бело-
ва. – Электр. ресурс. – Режим доступа: http://psihologia.biz/
psihologiya-psihologiya-obschaya_693/mugatabarova-elmirakasimovna-
belova-dina-18013.html
Пантилеев С. Р. Методы измерения локуса контроля /
С.Р. Пантилеев // Общая психодиагностика / Под ред.
А.А.Бодалева, В. В. Столина. – М. : Изд. МГУ, 1987. – С. 18,
, 278-285.
Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Дж. Фрейберг. –
М. : Смысл, 2002. – 528 с.
Руда Н. Л. Тенденції прояву мотивації отримання знань та
оцінок у старшокласників з різною навчальною успішніс-
тю / Н. Л. Руда // Психологія і суспільство. – 2005. – № 3. –
С. 115-123.
Самохвалова В. И. Возрастные и индивидуальные различия
запоминания разних видов материала / В. И. Самохвалова //
Возрастные и индивидуальные различия памяти / под ред.
А. А. Смирнова. – М. : Просвещение, 1967. – С. 30-41.
Apelt W. Motivation und Fremdsprachenunterrich /
W. Apelt. – Leipzig : VEB Verlag Enzyklopädie, 1981. – 165 р.
Kuhl J. Motivation, konflikt und handlungskontrolle /
J. Kuhl. – Berlin ; Heidelberg ; N. Y. : Springer, 1983. – 356 р.
Rotter J. B. Some problems and misconceptions related to the
construct of internal versus external control of reinforcement /
J. B. Rotter // Journal of Consulting and Clinical Psychology. –
– Vol. 43. – P. 56-67.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.