Роль комунікацій у формуванні особистості у період ранньої зрілості (22–30 років)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
комунікація, ранній зрілий вік, особистість, спілкування, інформація, інформаційний простір, псипростір, образ, внутрішнє «Я».Abstract
У статті характеризуються особливості нейрофізіологічного та пси-
хологічного розвитку психіки людини раннього зрілого віку; аналізують-
ся основні комунікативні знання та навички, якими повинні володіти
молоді люди в цьому віці; розглядаються домінуючі чинники отримання
та обробки інформації людиною 22-30 років, а також роль комунікацій
у формуванні її особистості. Автор торкається проблеми самостійності,
як фактора адаптації психіки до псипростору, яка розвиває ряд найваж-
ливіших властивостей особистості, а також проблеми активної життєвої
позиції. Наскільки психіка активно буде являти свій творчий потенціал
в цей період часу, настільки швидше вона придбає характеристики осо-
бистості. Найважливіша роль у формуванні особистості раннього зрілого
віку належить такій значущій для психіки події, як створення сім’ї та
народження і виховання дитини. Тому автор аналізує основні проблеми,
пов’язані з цим показником розвитку особистості.
References
Базалук О.А. Философия образования в свете новой космо-
логической концепции: Учебник / О.А. Базалук. – К.: Кон-
дор, 2010. – 458 с.
Гусинский Э.Н. Введение в философию образования /
Э.Н. Гусинский, Ю.И. Турчанинова. – М.: Издательская
корпорация «Логос», 2000. – 224 с.
Ильин И.А. Путь к очевидности / И.А. Ильин. – М.: «Респу-
блика», 1993. – 430 с.
Ортега-и-Гассет Х. «Дегуманизация искусства» и другие
работы. Эссе о литературе и искусстве: Сборник / Х. Ортега-
и-Гассет; Пер. с исп..– М.: Радуга, 1991. – 639 с.
Разумная организация жизни личности: проблемы воспи-
тания и саморегулирования / Л.В. Сохань, В.А. Тихонович,
О.А. Киселева и др. – К.: Наукова думка, 1989. – 328 с.
Сухомлинский В.А. Как воспитать настоящего человека.
Педагогическое наследие / В.А. Сухомлинский. – М.: Педа-
гогика, 1990. – 288 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

