Вплив позитивних цінностей педагога на формування позитивних цінностей та «сильних» рис характеру учнів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
позитивний особистісний потенціал, позитивні цінності, «сильні» риси характеру, самооцінка, суб’єктивне благополуччя.Abstract
У статті розкрито психологічний механізм впливу позитивних
цінностей та «сил характеру» педагога на оптимальне функціонування
учнів як суб’єктів навчально-пізнавальної діяльності. Наведено резуль-
тати дослідження впливу позитивних цінностей педагога на форму-
вання позитивних цінностей та «сильних» рис характеру школярів. У
результаті емпіричного дослідження встановлено, що вираженість по-
зитивних цінностей вчителя лежить в основі формування відповідних
позитивних цінностей та оптимально високої самооцінки учнів і, таким
чином, забезпечує їх суб’єктивне благополуччя. Особливу роль при цьо-
му відіграє тріада позитивних цінностей педагога «Мудрість», «Гуман-
ність», «Справедливість».
References
Аршава І. Ф. Суб’єктивне благополуччя і його індивіду-
ально-психологічні та особистісні кореляти / І.Ф. Аршава,
Д. В. Носенко// Вісник ДНУ ім. О.Гончара. Серія «Педа-
гогіка та психологія». – Д.: ДНУ, 2012. – Вип.18. – Т.20,
№9/1. – С. 3-10.
Носенко Е. Л. Новий підхід до дослідження «цінностей у
дії»: переваги, досвід, застосування для вивчення чинників
емоційного вигорання педагога / Е. Л. Носенко, Н. В. Гри-
сенко // Проблеми сучасної психології: зб. наук. пр. К-ПНУ
ім. І. Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН Украї-
ни , 2010. – Вип. 10. – С. 490-500.
Перова Е. А. Оптимизм как одна из составляющих
субъективного благополучия / Е. А. Перова, С. Н. Эн-
циклопов// Вопросы психологии, 2009, №1. – С. 51 - 57.
Селигман Мартин Э. П. Новая позитивная психология:
Научный взгляд на счастье и смысл жизни / Мартин Э. П.
Селигман; пер. с англ. – М.: Изд-во «София», 2006. – 368 с.
Теория и методология психологии: Постнеклассическая
перспектива / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. – М.:
Изд-во «Институт психологии РАН», 2007. – 528 с.
Blore J.D. Subjective Wellbeing: An Assessment of Competing
Theories: Submitted in fulfilment of the requirements for the
degree of Doctor of Philosophy / Jed Daniel Blore. - Deakin
University, 2008. – 90 р.
Martin E. P. Seligman, Tracy A. Steen, Nansook Park,
Christofer Peterson. Positive Psychology Progress. Empirical
Validation of Interventions//American Psychologist, July-
August 2005. – p. 410 - 421.
Subjective well-being: Three decades of progress / Е. Diener, E.
М. Suh, R. E. Lucas, Н. Е. Smith // Psychological Bulletin. –
– 125. – Р. 276–302.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.