Застосування казкотерапії в діяльності шкільного психолога по забезпеченню психологічного здоров’я молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-20.%25pKeywords:
емоції, молодший шкільний вік, страхи, тривожність, казка, інформаційний резонанс.Abstract
В умовах психологічного експерименту вивчена емоційна сфера дітей
молодшого шкільного віку. Показано, що образи, герої, метафори казки
створюють позитивний інформаційний резонанс в емоційній сфері дітей.
Розумовий розвиток дітей молодшого шкільного віку характеризуєть-
ся сформованим образним мисленням, що дозволяє дитині з допомогою
рольової гри створювати моделі тієї дійсності, з якою він має справу.
Успішне програвання учнем певної ролі казки забезпечується адекват-
ним підходом практичного психолога до особистості молодшого школя-
ра, що забезпечує останньому психічний комфорт, сприяє зняттю пси-
хічних бар’єрів, тривоги, страху і невпевненості.
References
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии.
Пер. с немецкого А.М. Боковикова / А. Адлер. – М.: Про-
гресс, 1995. – 291 с.
Вачков И.В. Сказкотерапия: Развитие самосознания через
психологическую сказку /И.В. Вачков. – М.: Ось-89, 2007. –
с.
Вундт В. Психология душевных волнений // Психология
эмоций: Тексты / Под ред. В. К. Вилюнаса, Ю. Б. Гиппенрей-
тер / В. Вундт. – М.: Изд-во Моск.ун-та, 1984. – 288 с.
Дубровина И.В. Школьная психологическая служба:
вопросы теории и практики / И.В. Дубровина. – М.: Педаго-
гика, 1991. – 232 с.
Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельнос-
ти/ А.К. Дусавицкий. – М.: Дом педагогики, 1996. – 208 с.
Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Практикум по сказкотера пии.
(Серия «Мастерская психологии и психотерапии») /Т.Д. Зин-
кевич-Евстигнеева. – СПб: Речь, 2004. – 310 с.
Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Формы и методы работы со сказка-
ми/ Зинкевич-Т.Д. Евстигнеева. – СПб.: Речь, 2006. – С. 240.
Изард К. Эмоции человека. / К. Изард. – М.: Издательство
Московского университета,1980. – 439 с.
Микляева А.В. Школьная тревожность: диагностика, кор-
рекция, развитие / А.В. Микляева, П.В. Румянцева. – СПб.:
– 247 с.
Обухов Я.Л. Для чего нужны страшные сказки? // Школа
здоровья. – 1997. – №3. – С.115-117.
Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психо-
логическая природа и возрастная динамика / А. М. Прихо-
жан. – М.: Московский психолого-социальный институт; Во-
ронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. – 304 с.
Чернышов С.И. Чудеса резонанснойтранскрипции, трансля-
ции и репликациичеловечества (Грандиозная регенерация
человечества на Земле) / С.И. Чернышов, И.Ю. Микляев,
А.Н. Микляева, Э.А. Сыромолот. – Харьков: ОАО «Модель
Вселенной», 2009, – С. 87.
Эльконин Д. Б. Понятие компетентности с позиций развива-
ющего обучения // Современные подходы к компетентност-
ноориентированному образованию / Д.Б. Эльконин. – Крас-
ноярск, 2002. – 22 с.
Эриксон Э. Детство и общество/ Э. Эриксон; Пер. [с англ.] и
науч. ред. А.А. Алексеев. – СПб.: Летний сад, 2000. – 142 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.