Вплив самоактуалізації на спрямованість ціннісних орієнтацій майбутнього спеціаліста
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-20.%25pKeywords:
ціннісні орієнтації, професійні цінності, спрямованість ціннісних орієнтацій, професійне самовизначення, рівень самоактуалізації.Abstract
У статті розглядаються психологічні особливості та динаміка ста-
новлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя в процесі профе-
сійної підготовки, проаналізовано зміст поняття «самоактуалізація
особистості», висвітлено вплив самоактуалізації на рівень підготовки
майбутнього професіонала, розкрито зв’язок змісту ціннісних орієнта-
цій з рівнем самоактуалізації, проведено порівняльний аналіз загальних
індексів самоактуалізації особистості майбутніх учителів з індексами
шкали ціннісних орієнтацій, проаналізовано результати експеримен-
тального дослідження впливу рівня самоактуалізації на спрямованість
ціннісної сфери майбутнього вчителя.
References
Долинська Л.В. Психолого – педагогiчнi умови особистiсно-
професiйного зростання майбутнього вчителя/ Л.В. Долин-
ська // Психологiя. Збiрник наукових праць. – Вип.3. –
К.,1998. – C. 65-71.
Долинська Ю.Г. Особливостi усвiдомлення майбутнiми пси-
хологами значення самоактуалiзацiї особистостi як умови
ефективностi своєї дiяльностi / Л.В. Долинська // Психологiя.
Збiрник наукових праць. – Вип.2. – К., 1998. – C. 113-120.
Максименко С.Д. Професiйне становлення молодого вчите-
ля / С.Д. Максименко, Т.Д. Щербан . – Ужгород: Закарпат-
тя, 1998. – 106 с.
Хьелл Л. Теории личности (Основные положения, исследо-
вания и применение) / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – СПб: Питер
Ком, 1999. – 608 с. (Серия «Мастера психологии»).
Чепелєва Н.В. Теоретичне обгрунтування моделi особистостi
прак тичного психолога / Н.В. Чепелєва, Н.I. Пов’якель// Пси-
хологiя. Збiрник наукових праць. – Вип. 3. – К., 1998. – С. 35-41.
Kelly R.B., Choran V. Jet another empirical test of the
relationship between self – actualization and moral judgment.
Psychological Reports, 56. – 1985. – P. 201-202.
Shostrom E.L. An inventory for the measurement of self –
actualization. Educational ant Psychological Measurement,
– 1964. – P. 207-218.
Shostrom E.L. Manual for the Personal Orientation Inventory.
San Diego. CA: EdITS Publishers. – 1974.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.