Можливості і закономірності психологічної профілактики та корекції агресивної поведінки неповнолітніх
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
агресивна поведінка, психологічна профілактика, корекція, тренінг.Abstract
У статті висвітлено закономірності психологічної профілактики
агресивної поведінки неповнолітніх. Розглянуто основні напрями і
принципи психокорекційної роботи. Проаналізовано специфіку фор-
мування у неповнолітніх конструктивних поведінкових реакцій у про-
блемних ситуаціях та усвідомлення власного емоційного світу, а також
почуттів інших людей; розвитку емпатії. Запропоновано програму ко-
рекції агресивної поведінки неповнолітніх.
References
Можайкіна О.С. Формування особистості неповнолітнього
в контексті запобігання протиправної поведінки / О.С. Мо-
жайкіна // Оновлення змісту, форм та методів навчання і ви-
ховання в закладах освіти: Зб. наук. праць / Рівнен. держ.
пед. ун.-т.– Рівне, 2003.– Вип. 26.– С. 149–152.
Выготский Л. С. Диагностика развития и педологическая
клиника трудного детства / Л. С. Выготский // Собр. соч. : в
т. – М., 1984. – Т. 5. – 321 с.
Благута Р.І. Профілактика делінквентності неповнолітніх:
психолого-правові аспекти: монографія / Р.І. Благута. –
Львів: ЛьвДУВС, 2008. – 176 с.
Бреслав Г.Э. Психологическая коррекция детской и подрост-
ковой агрессивности: Учебное пособие для специалистов и
дилетантов. – СПб.: Речь, 2006.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.