Особливості «професійного вигорання» викладачів вищих навчальних закладів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
синдром «професійного вигорання», резистенція, психологічний захист.Abstract
У статті зроблено аналіз проблеми «професійного вигорання» викла-
дачів вищих навчальних закладів. Виокремлені характерні для виклада-
чів прояви синдрому. Встановлено, що специфіка розвитку «вигорання»
у викладачів полягає в тому, що на тлі симптомів «резистенції» у них ви-
мальовуються явно виражені прояви «виснаження», що свідчить про по-
чаток деструктивних особистісних змін і наявність негативних емоційних
установок по відношенню до студентів і педагогічної діяльності. Доведено,
що цей факт також свідчить про те, що психологічні захисти, які викорис-
товує викладач, вже не здатні його захистити від напруження. Підкреслю-
ється деструктивний характер феномена вигорання як для особистості ви-
кладача, так і для професійного становлення його студентів.
References
Бойко В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профес-
сиональном общении / В. В. Бойко. – СПб. : Питер, 1999. –
с.
Борисова М.В. Профессиональное выгорание как негативный
феномен профессионального становления личности /
М.В. Борисова // Психологические аспекты профессиональ-
ного становления. Сборник материалов Всероссийской меж-
вузовской научной конференции. – М.: РИПО ИГУМО и ИТ,
– С.13-19.
Буртовая Н.Б. Личностные и профессиональные пред-
посылки формирования эмоционального выгорания у препо-
давателей высшей школы / Н.Б. Буртовая // Вестник ТГПУ.
– 2010. – Вып. 12 (102). – С.141-149.
Курапова И.А. Нравственно-ценностная регуляция эмо-
ционального выгорания в профессиональной деятельности
(на примере педагогов средней и высшей школы): автореф.
дис. на соискание канд. псих. наук: спец. 19.00.03. «Пе-
дагогическая психология» / И.А. Курапова. – М., 2009. –
с.
Назарук Н.В. Теоретичні засади дослідження проблеми
«згорання» у професійній діяльності педагога: феноменоло-
гічний аспект / Н.В. Назарук // Обрії. – Івано-Франківськ :
ОІППО, 2002. – № 2 (15). – С. 12–16.
Овсянникова Т.Ю. Особенности проявления синдрома эмо-
ционального выгорания у преподавателей высшей школы:
автореф. дис. на соискание степени канд. псих. наук: спец.
00.03. «Педагогическая психология» / Т.Ю. Овсяннико-
ва. – Н.Новгород, 2008. – 20 с.
Орел В.Е. Синдром психического выгорания личности / В. Е.
Орел. — М.: Ин-т психологии РАН, 2005. — 330 с.
Темиров Т.В. Психическое выгорание как деструктивный
механизм деятельности педагога / Т.В.Темиров // Мир пси-
хологии. – 2008. – № 4. – С. 54 – 64.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.