Особливості «професійного вигорання» викладачів вищих навчальних закладів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pКлючові слова:
синдром «професійного вигорання», резистенція, психологічний захист.Анотація
У статті зроблено аналіз проблеми «професійного вигорання» викла-
дачів вищих навчальних закладів. Виокремлені характерні для виклада-
чів прояви синдрому. Встановлено, що специфіка розвитку «вигорання»
у викладачів полягає в тому, що на тлі симптомів «резистенції» у них ви-
мальовуються явно виражені прояви «виснаження», що свідчить про по-
чаток деструктивних особистісних змін і наявність негативних емоційних
установок по відношенню до студентів і педагогічної діяльності. Доведено,
що цей факт також свідчить про те, що психологічні захисти, які викорис-
товує викладач, вже не здатні його захистити від напруження. Підкреслю-
ється деструктивний характер феномена вигорання як для особистості ви-
кладача, так і для професійного становлення його студентів.
Посилання
Бойко В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профес-
сиональном общении / В. В. Бойко. – СПб. : Питер, 1999. –
с.
Борисова М.В. Профессиональное выгорание как негативный
феномен профессионального становления личности /
М.В. Борисова // Психологические аспекты профессиональ-
ного становления. Сборник материалов Всероссийской меж-
вузовской научной конференции. – М.: РИПО ИГУМО и ИТ,
– С.13-19.
Буртовая Н.Б. Личностные и профессиональные пред-
посылки формирования эмоционального выгорания у препо-
давателей высшей школы / Н.Б. Буртовая // Вестник ТГПУ.
– 2010. – Вып. 12 (102). – С.141-149.
Курапова И.А. Нравственно-ценностная регуляция эмо-
ционального выгорания в профессиональной деятельности
(на примере педагогов средней и высшей школы): автореф.
дис. на соискание канд. псих. наук: спец. 19.00.03. «Пе-
дагогическая психология» / И.А. Курапова. – М., 2009. –
с.
Назарук Н.В. Теоретичні засади дослідження проблеми
«згорання» у професійній діяльності педагога: феноменоло-
гічний аспект / Н.В. Назарук // Обрії. – Івано-Франківськ :
ОІППО, 2002. – № 2 (15). – С. 12–16.
Овсянникова Т.Ю. Особенности проявления синдрома эмо-
ционального выгорания у преподавателей высшей школы:
автореф. дис. на соискание степени канд. псих. наук: спец.
00.03. «Педагогическая психология» / Т.Ю. Овсяннико-
ва. – Н.Новгород, 2008. – 20 с.
Орел В.Е. Синдром психического выгорания личности / В. Е.
Орел. — М.: Ин-т психологии РАН, 2005. — 330 с.
Темиров Т.В. Психическое выгорание как деструктивный
механизм деятельности педагога / Т.В.Темиров // Мир пси-
хологии. – 2008. – № 4. – С. 54 – 64.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.