Ролеграма як засіб формування рольової структури особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
ролеграма, роль, рольова структура.Abstract
У статті розкривається сутність поняття “ролеграма”. Зазначається,
що саме оптимальний та необхідний набір спеціальних дій, який
відповідає основним функціям певної ролі – компонента рольової
структури особистості, детермінує розвивальну програму професійної
підготовки майбутнього вчителя. Акцентується увага на конкретних
рольових позиціях вчителя, об’єднаних у рольові профілі: “психолог”,
“педагог”, “соціал”, розкривається зміст кожної з них, подається перелік
та опис загальнотрудових та спеціальних знань і умінь, необхідних для
успішного виконання педагогічної діяльності.
References
Вербицкий А.А. Проблема трансформации мотивов в контексте
обучения /А.А.Вербицкий, Н.А.Бакшаева //Вопросы пси
хологи. – 1997. – №3. – С.12<22.
Горностай П. П. Личность и роль: Ролевой подход в социальной
психологии личности / П.П. Горностай. – К.: Интерпресс ЛТД,
– 312 с.
Грецов А. 100 популярных профессий. Психология успешной
карьеры для старшеклассников и студентов / А.Грецов,
Т.Бедарева. – СПб.: Питер, 2009. – 272 с.
Митина Л. М. Учитель как личность и профессионал /
Л.М.Митина. – М.: Дело, 1994. – 215 с.
Немов Р.С. Психологический словарь /Роберт Семенович
Немов. – М.: Гуманитар. изд. центр “ВЛАДОС”, 2007. – 560 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.