Особливості формування поведінкового компонента різновікових взаємин молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
міжособистісні взаємини, різновікові взаємини, поведінковий компонент різновікових взаємин, комунікативні уміння, уміння і навички різновікових взаємин.Abstract
У статті подано характеристику та розкрито особливості формування
поведінкового компонента різновікових взаємин учнів молодшого
шкільного віку. Аналіз запропонованих різними дослідниками поглядів
щодо структури міжособистісних взаємин свідчить про можливість
звести всі запропоновані складові до когнітивного, мотиваційного та
поведінкового компонентів. У ситуації різновікових взаємин поведінковий
компонент різновікових взаємин є підсумком когнітивного й мо4
тиваційного компонентів та виявляється як комунікативні уміння, уміння
і навички різновікових взаємин. Саме поведінковий компонент визначає,
чи матимуть реалізацію прагнення молодших школярів до різновікових
взаємин.
References
Абульханова–Славская К. А. Личностный аспект проблемы
общения / К.А. Абульханова4Славская // Проблема общения
в психологии. – М.: Наука, 1981. – С. 2184240.
Бодалев А.А. О психологических основах воспитания лично4
сти / А.А.Бодалев // Вопросы психологии. – 1986. – №1. – С.
Боришевский М.И. Развитие нравственных убеждений
школьников / Мирослав Иосифович Боришевский. – К.: Рад.
школа, 1986. – 181 с.
Выготский Л.С. К вопросу о динамике детского характера //
Собр. соч.: в 6 т. / Лев Семенович Выготский. – М.: Педагогика,
– Т.5. – 360 с.
Давыдов В.В. Психологическое развитие младших школь4
ников. Эксперимент психологического исследования / Василий
Васильевич Давыдов. – М.: Педагогика, 1990. – 160 с.
Исследование личности в клинике и в экстремальных усло4
виях / [ред. В.Н.Мясищева, Б.Д.Корвасарского]. – Л.: Изд4во
ЛГУ, 1969. – С. 36.
Коломинский Я.Л. Психология личных взаимоотношений в
детском коллективе: Очерки социальной психологии школь4
ного класса / Яков Львович Коломинский. – Минск: Наука и
техника, 1969. – С. 232 – 246.
Мухина В. С. К проблеме прогнозирования развития со4
циальных взаимоотношений у детей /В.С. Мухина // Пси4
холого4педагогические проблемы взаимодействия группы и
личности школьника. – К.: Радянська школа, 1975. – С. 814
Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений /
Н.Н.Обозов. – К.: Изд4во “Лыбидь” при Киев. ун4те, 1990. –
с.
Петровский А.В. Личность. Деятельность. Коллектив / Артур
Владимирович Петровский. – М.: Политиздат, 1982. – 255 с.
Психологические проблемы нравственного воспитания детей /
[ред. Ф.И.Михайлова, И.В.Дубровина, С.Г. Якобсон]. – М.:
Педагогика, 1977. – 134 с.
Смирнова Е.О. Становление межличностных отношений в
раннем онтогенезе / Е.О. Смирнова // Вопросы психологии. –
– №6. – С.5415.
Цукерман Г.А. Сотрудничество со сверстниками как необ4
ходимое условие развивающего обучения / Г.А. Цукерман //
Новые исследования в психологии. – 1984. – №1. – С.18422.
Эльконин Д.Б. Психология игры / Даниил Борисович Эль4
конин. – М.: Гуманит. изд. цетр. “Владос”, 1999. – 360 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.