Психологічні та гендерні особливості структурування сфери знань старшокласників як аспект проблеми забезпечення креативності взаємодій вчителів з учнями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
латентні конструкти, факторно_аналітичне дослідження, гендерні особливості, креативна взаємодія вчителів і учнів, освітній процес, старшокласники.Abstract
У статті представлено результати факторноаналітичного дослі
дження психологічних і гендерних особливостей латентних конструктів
старшокласників у сфері знань. Відзначено існування протиріччя між
теоретично орієнтованим структуруванням сфери знань в особистості
вчителів і структуруванням знань в особистості старшокласників,
прагматично орієнтованих на свободу, забезпеченість і самореалізацію.
Запропоновано модифікувати педагогічну технологію освітнього процесу
для врахування психічної реальності особистості учнів – системи дійсно
функціонуючих латентних особистісних конструктів у сфері знань
старшокласників, як основи для посилення креативності взаємодії
вчителів і учнів з акцентом на фактично існуючі потреби і способи
сприйняття учнями знань різних областей.
References
Битинас В.П. Многомерный анализ в педагогике и педагоги
ческой психологии / В.П.Битинас. – Вильнюс, 1971. – 347 с.
Браверман Э.М. Структурные методы обработки эмпирических
данных / Э.М.Браверман, М.Б.Мучник. – М., 1983. – 464 с.
Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. /О.В.Скрип
ченко, Л.В.Долинська, З.В.Огороднійчук та ін. – 2е вид. – К.:
Каравела, 2008. – 400 с.
Ильин Е.П. Дифференциальная психология мужчины и
женщины / Е.П.Ильин. – СПб.: Питер, 2006. – 544 с.
Келли Дж. Теории личности: психология личных конструк
тов / Дж.Келли. – СПб: Речь, 2000. – 249 с.
Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В
т. /А.Н.Леонтьев. – М., 1983.
Машбиц Е.И. Психологические основы управления учебной
деятельностью / Е.И.Машбиц. – К., 1987.
Мельников В.М. Введение в экспериментальную психологию
личности / В.М.Мельников, Л.Т.Ямпольский. – М., 1985. –
с.
Окунь Я. Факторный анализ /Я.Окунь; пер. с польск.
Г.З.Давидовича. Науч. ред. и авт. предисл. В.М.Жуковская. –
М.: Статистика, 1974. – 200 с.
Скрипченко О.В. Спецсемінар з проблеми “Ставлення учнів до
навчання” /О.В.Скрипченко//Методичні рекомендації. – К.:
КДПІ, 1989.
Харман Г. Современный факторный анализ / Г.Харман. – М.,
– 485 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.