Науково–теоретичні аспекти здійснення психологічного супроводу дітей дошкільного віку з порушеннями емоційної сфери
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
психологічний супровід, методи психологічного впливу, емоційні порушення, соціалізація, адаптація.Abstract
У статті проаналізовано теоретичні, методичні та організаційні
напрямки психологічного супроводу дітей дошкільного віку з пору
шеннями емоційної сфери, обґрунтовано важливість здійснення
супроводу в умовах дошкільного закладу. Зазначена специфіка роботи
дитячого психолога з дітьми дошкільного віку, вихователями та
батьками. Наголошено на необхідності в процесі супроводу дошкільника
використовувати різноманітні форми роботи психолога: комплексну
діагностику;корекційнорозвиваючу роботу; консультування та
психологічну просвіту педагогів, батьків; експертну діяльність;
психопрогностику подальшого навчання та виховання дитини.
References
Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе /
М.Р.Битянова. – М.: Совершенство, 1997. – 298 с.
В мире детских эмоций: пособие для практ.работников ДОУ /
Т.А.Данилина, В.Я.Зедгенидзе, Н.М.Степина. – 3е изд. – М.:
Айриспресс, 2007. – 160 с.
Детская практическая психология: Учебник/Под ред. проф.
Т.Д.Марцинковской. – М.:Гардарики, 2000. – 255 с.
Казакова Е.И. Система комплексного сопровождения ребенка:
от концепции к практике / Е.И.Казакова // Психолого
педагогические подходы к воспитанию: [материалы Всерос.
науч.практ.конф.]. – СПб., 1998. – С. 15 – 20.
Кононко О.Л. Соціальноемоційний розвиток особистості (в
дошкільному дитинстві): Навч.посіб. для вищ.навч.закладів /
О.Л.Кононко. – К.: Освіта, 1998. – 255 с.
Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения /М.И.Лисина. –
М.: 1986.
Лебединський В.В. Емоційні порушення та їх корекція /
В.В.Лебединський, О.С.Нікольська. – М., 1990.
Семаго М.М. Психологомедикопедагогическое обследование
ребенка. Комплект рабочих материалов /М.М.Семаго, Т.В.Аху
тина, Н.Я.Семаго, Н.А.Светлова, М. И.Береславская; под
общей редакцией М.М. Семаго. – М.: АРКТИ, 1999. – 138 с.
Семаго М.М. Организация и содержание деятельности пси
холога специального образования: методическое пособие /
М.М.Семаго, Н.Я.Семаго. – М.: АРКТИ, 2005. – 336 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.