Пізнавальна активність та її розвиток у процесі навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
пізнавальна активність, навчання, розумовий розвиток, методи навчання, творчі завдання.Abstract
У статті проаналізовано теоретичні підходи та результати екс
периментального дослідження пізнавальної активності, а також її
розвиток у процесі навчання. Показано, що розвиток пізнавальної
активності у процесі навчання суттєво змінює уявлення вчителів про вікові
можливості засвоєння знань і закономірності психічного розвитку
школярів. Доведено, що учні молодших класів при правильній організації
процесу навчання можуть досягти рівня теоретичних узагальнень.
References
Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л.С.Выготский;
под ред. В. В. Давыдова. – М. : Педагогика, 1991. – С.17.
Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. –
М. : ИНТОР, 1996. – С. 35.
Дидактика средней школы / под ред. М. Н. Скаткина. – М. :
Педагогика, 1982. – С. 102.
Занков Л. В. К проблеме обучения и развития / Л. В. Занков //
Вопр. психологии. – 1974. – № 3. – С. 72–85.
Зимняя И. А. Педагогическая психология / И.А.Зимняя. – М. :
Логос, 2000. – 384 с.
Ильясов И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. –
М. : Педагогика, 1986. – Т. 2. – С. 51.
Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної
активності школярів / В. І. Лозова. – Харків: “РЦНІТ”, ХДПУ,
– С. 175.
Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной
деятельностью / Е. И. Машбиц. – К. : Педагогика, 1987. –
С. 106–107.
Менчинская Н. А. Проблемы обучения, воспитания и психо
логического развития ребенка: Избр. психол. тр.; под ред.
Е.Д.Божович. – М. – Воронеж [б. и.], 1998. – С.48–49.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л.Ру
бинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – С. 36.
Талызина Н. В. Управление процессом усвоения знаний /
Н.В. Талызина. – М. : Издво Моск. унта, 1975. – 260 с.
Чуприкова Н. И. Умственное развитие и обучение : Психол
огические основы развивающего обучения / Н. И. Чуприкова. –
М. : Педагогика, 1995. – С. 81.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.