Шляхи підвищення рівня домагань підлітків у навчальному процесі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
рівень домагань, мотиви, пізнавальний інтерес, навчально"виховний процес.Abstract
У статті розглядається проблема підвищення рівня домагань підлітків
у навчальному процесі та пропонуються шляхи її вирішення. Запро"
поновано методи підвищення пізнавального інтересу учнів як одного із
засобів впливу на мотивацію навчання і рівень домагань школярів;
даються рекомендації вчителям щодо покращення навчально"виховного
процесу та подолання труднощів, які виникають у роботі з підлітками, і
використання яких на уроках в сучасній школі сприяє розвитку активної
творчої особистості з адекватним високим рівнем домагань.
References
Алексєєва М. І. Мотиви навчання учнів /М. І.Алексєєва. – К.:
Рад. школа, 1974. – С. 48"54.
Божович Л. И. Психологический анализ значения отметки как
мотива учебной деятельности школьников/ Л.И.Божович,
Н.Г.Морозова, Л.С.Славина // Известия АПН РСФСР. Выпуск
– 1951. – С. 105"130.
Кроль В.М. Психология и педагогика: учеб. пособие для техн.
вузов. /В.М.Кроль. – М.: Высш. шк., 2001. – 319 с.
Лабінська С. М. Мотиви навчальної діяльності підлітків і рівень
їх домагань /С.М.Лабінська // Зб. наук. праць Інституту
психології імені Г. С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Мак"
сименка. – К., 2005. – Т. VII. – Вип.6. – С. 192"201.
Лєпіхова Л. А. Механізми життєвих домагань у системі
цілеутворення особистості/ Л.А.Лєпіхова // Наукові статті із
соціальної та політичної психології. Випуск 10 (13). – К.,
– С.105.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения/ А.К.Мар"
кова, Т.А.Матис, А.Б.Орлов. – М.: Просвещение, 1990. –
С. 29"76.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.