Методи дослідження страхів дітей молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
страх, психодіагностична методика, молодший шкільний вік, проективна методика, проективний малюнок, умови сімейного виховання.Abstract
У статті проаналізовано основні методи дослідження страхів учнів
начальної школи. Розглянуто також можливості використання з цією
метою проективних малюнків у комплексі з іншими методиками.
Комплекс методів вивчення страхів дітей молодшого шкільного віку
повинен відповідати віку та завданням дослідження, а також основним
психодіагностичним вимогам (валідність, стандартизованість, можли
вість співставлення результатів).
Можливість виявити згадані аспекти цієї проблеми з урахуванням
вікових особливостей та умов сімейного виховання дають проективні
методики.
References
Венгер А. Л. Психологические рисуночные тесты: иллюстри
рованное руководство / А. Л. Венгер. – М.: ВЛАДОСПРЕСС,
– 159 с.
Захаров А. И. Дневные и ночные страхи у детей / А.И.Захаров.
– СПб.: Издательство СОЮЗ, 2000. – 448 с.
Истратова О. Н., Эксакусто Т. В. Справочник психолога
средней школы / О. Н. Истратова, Т. В. Эксакусто. – Ростов
н/Д: Феникс, 2006. – 511 с.
Карпенко Н. Диференціація та діагностика окремих видів
страху у дітей/ Н. Карпенко // Початкова школа. – 2002. –
№3. – С. 47.
Ковалевська А. О. Причини та види страхів молодших
школярів / А. О. Ковалевська // Проблеми сучасної педа
гогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія: зб. статей. –
Вип. 26. – Ч.2. – Ялта: РВВ КГУ, 2010. – С. 238.
Панфилова М. А. Страхи в домиках. Диагностика страхов у
детей и подростков/ М. А. Панфилова // Школьный психо
лог. – 1999. – №8. – С.1012.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.