Методологічні основи музично– виконавської підготовки майбутнього учителя музики у процесі неперервної освіти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
фахова підготовка, музично_виконавська діяльність, мотивація, структура особистості, неперервність.Abstract
У статті розглядаються методологічні основи музичновиконавської
підготовки майбутніх учителів музики. Встановлено, що основним
методологічним напрямом у процесі неперервного навчання є системний
підхід – таке спрямування спеціальної методології науки, завданням
якого є розробка методів дослідження й конструювання складних за
організацією об’єктів як систем. Усі компоненти неперервної музично
виконавської підготовки складають інтегративну цілісність, яка має
спільну мету, спільні принципи, єдину внутрішню організацію, для якої
характерні взаємозв’язок і взаємозалежність усіх структурних
компонентів.
References
Тенденции обновления систем и образовательных стандартов
высшего образования государственных учасников СНГ в
контексте Болонского процесса / [Ред. В.И. Байденко]. –М.:
Исследовательский центр проблем качества подготовки
специалистов, 2006. – 159 с.
Апраксина О.А. Современные требования к школьному
учителюмузыканту / О.А.Апраксина // Музыкальное
воспитание в школе. – 1982. – Вып. 15. – С. 3143.
Сова М. А. Інтеграція художньокультурологічних знань у
системі професійної підготовки вчителя гуманітарних ди
сциплін: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. / Сова Маргарита
Олександрівна. – К., 2005. – 526 с.
Интегративные тенденции в современном мире и социальный
прогресс / [под ред. М. А. Розова]. – М. : Изво Моск. унта,
– 224 с.
Козловська І. Інтеграція знань учнів професійних навчально
виховних закладів / І. Козловська, Ю. Жидецький. – Львів,
– 152 с.
Соколова О. В. Методичні основи інтеграції мистецьких знань
у підготовці майбутніх учителів музики і художньої культури:
дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Соколова Ольга Валеріївна. –
К, 2004. – 207 с.
Беспалько В. П. Программированное обучение: Дидактические
основы / В. П. Беспалько. – М. : Высшая школа, 1970. – 300 с.
Моделирование педагогических ситуаций: Проблемы по
вышения качества и эффективности общепедагогической
подготовки учителя / [под ред. Ю. Кулюткина и Г. Сухобс
кой]. – М. : Педагогика, 1981. – 120 с.
Остапенко Л. В. Розвиток творчих якостей у студентів
хормейстерів засобами української духовної хорової музики:
дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Л. В. Остапенко. – К. –
– 162 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.