Розвиток здатності до самоуправління як механізму особистісно–професійного становлення вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
особистісні зміни, особистісне зростання, особистісно-професійне зростання, самоуправління, особистісно-професійне становлення, майбутній вчитель.Abstract
У статті проаналізовано проблему розвитку здатності до само-
управління як механізм особистісно-професійного становлення вчителя:
обґрунтовано поняття “особистісно-професійне зростання” та простежено
його зв’язок зі здатністю майбутніх учителів до самоуправління; розкрито
психологічну сутність понять “особистісні зміни”, “особистісне
зростання”, їх види і умови розвитку. Експериментально доведено, що
розвиток у студентів здатності до самоуправління актуалізує їх
особистісно-професійне зростання.
References
Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология
личности / К.А. Абульханова-Славская. – М.: Наука, 1980. –
с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубин-
штейн. – Санкт-Петербург: Питер, 1999. – 705 с.
Столяренко Л.Д. Основы психологии: Учебное пособие для
студентов вузов / Л.Д. Столяренко. – Ростов-на-Дону: Феникс,
– 733 с.
Павленко В.М. Етнопсихологія: навчальний посібник /
В.М. Павленко, С.О. Таглін. – К.: Сфера, 1999. – 407 с.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии /
И.И. Чеснокова. – М.: Наука, 1977. – 143 с.
Шинкаренко О.В. Тренинг по развитию креативности //
Рефлексивная педагогика и психология / О.В.Шинкаренко. –
Винница, 1992. – С. 128-138.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.