Психологічні особливості впливу розвиваючих засобів на інтелектуальний розвиток молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
логічне мислення, класифікація, інтелектуальний розвиток, розвивальне навчання.Abstract
У статті розглядаються теоретикометодологічні засади кон
статуючого експерименту, описується його перебіг і представлено аналіз
результатів.
References
Алексеева О.В. Формирование и развитие логического мышления в
начальной школе / О.В.Алексеева // Развивающее обучение:
история, теория, практика. – М.: Начальная школа, 1998. – 207 с.
Анастази А. Дифференциальная психология: Индивидуальные
и групповые различия в поведении / Пер. с нем. А.Анастази. –
М.: ЭксмоПресс: АпрельПресс, 2001. – 747 с.
Богуславская З.М. Выделение цвета и формы детьми до
школьного возраста в зависимости от характера их деятельно
сти // Доклады АПН РСФСР. – № 1. – М.: АПН РСФСР, 1958. –
С. 5558.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте /
Л.И.Божович. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.
Васюкова Е.Е. Уровни развития познавательной потребности и
их проявление в мышлении / Е.Е.Васюкова//Вопросы пси
хологии. – 1998. – №3. – С. 91103.
Гербачевский В.К. Интеллектуальный потенциал. Личностный
аспект / В.К.Гербачевский // Вестник ЛГУ. – 1990. – № 3. –
С. 2332.
Гудонис В. Влияние различных методов обучения на развитие
мыслительных операций на седьмом году жизни ребенка /
В.Гудонис, Б.Григайте, С.Райжене, Р.Малинаускас // Мир
психологии, 2006. – № 1 (45). – С. 255 –267.
Зак А.З. Как определить уровень развития мышления школь
ника / А.З.Зак. – М.: Знание, 1982. – 96 с.
Казанская В.Г. Влияние логических структур (классификации)
на процессы мышления у детей разного возраста: Автореф. дисс.
канд. психол. наук / В.Г.Казанская. – М., 1976.
Менчинская Н.А. Проблемы учения и умственного развития
школьника: Избр. психол. тр. / [Ред. И.С.Якиманская]; АПН
СССР. – М.: Педагогика, 1989. – 218 с.
Сергиенко Е.А. Современное состояние исследований когни
тивных процессов / Е.А.Сергиенко// Психологич. журнал. –
– Т. 23. – № 2. – С. 1935.
Степанова М.А. Проблема обучения и развития в трудах
Л.С.Выготского и П.Я.Гальперина // Вопр.психол. – 2001. –
№ 4. – С. 106114.
Тихомиров О.К. Психология мышления : Учеб. пособие /
О.К.Тихомиров. – М.: Издво Моск. унта, 1984. – 272 с.
Фрумкина Р.М. Еще раз об особенностях классификационного
поведения / Р.М.Фрумкина// Речь: восприятие и семантика :
[Сб.ст.] / АН СССР, Инт языкознания. – М.: Наука, 1988. –
с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.