Емпіричне дослідження процесу сепарації в дочірньо–материнських стосунках дівчат юнацького віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%25pKeywords:
сепарація, автономія, саморегуляція, дочірньо-материнські стосунки.Abstract
Процеси дорослішання дівчат юнацького віку досліджено крізь
призму процесу сепарації та набуття автономії, в сенсі саморегуляції
власних переживань та поведінки. Особливий наголос зроблено на
критичній та вирішальній ролі мами, зокрема у тому, як дівчина
переживає її ставлення до власного дорослішання. Спираючись на кількісні
та якісні методи дослідження, емпірично обґрунтовано п’ять відмінних
типів дочірньо материнської взаємодії у процесі сепарації.
References
Бернс Р. Развитие Я концепции и воспитание/ Психология
подростка. Хрестоматия // Сост. Ю.И. Фролов. – М.:
Российское педагогическое агентство, 1997. – С.176
Захаров С. Когда девушка становится взрослой? // Демоском
Weekly. Электронная версія бюлетеня “Население и об
щество”. Институт демографии Государственного уни
верситета Высшей школы экономики. – № 385 386. –
– http://demoscope.ru/weekly/2009/0385/tema08.
php
Крайг Г. Психология развития /Пер. с англ. Н. Мальгиной,
Н. Миронова, С. Рысева, Е. Турутиной; Под общ. ред. проф.
А. Л. Алексеева. – СПб.: Питер, 2000. – 992 с.
Петровский В.А., Полевая М.В. Отчуждение как феномен
детско родительских отношений // Вопросы психологии. –
№1.–2001. – С.19 26.
Психоаналитические термины и понятия: словарь /Под.ред.
Мура и Файна; Пер.с англ. А.М. Боковикова, И.Б.Гришпуна,
А. Фильца. – М.:Независимая фирма “Класс”, 2000. – С. 587
Широка А.О. Адаптація методики психологічної сепарації
від батьків в юнацькому віці// Практична психологія та
соціальна робота. – №10. – 2008. – С.45 53.
Apter T. Altered Loves: Mothers and Daughters during Adoles
cence. – New York: Fawcett Columbine. – 1990. – 277p.
Auerbach C., Silverstein L. Qualitative data: an introduction to
coding and analysis. – New York, London: New York Univer
sity Press. – 2003. – 202p.
Charles M., Frank J., Jacobson S., Grossman G. Repetition of
the Remembered Past: Patterns of Separation – Individuation
in Two Generations of Mothers and Daughters// Psychoana
lytic Psychology. – 2001. – vol.18. – No4. – р.705 728
Frank J., Laman S., Avery B. Young Adults’ Perceptions of
Their Relationships With Their Parents: Individual Differences
in Connectedness, Competence and Emotional Autonomy//De
velopmental Psychology. – 1988. –Vol.24. – No5. – р.729 737
Morray M., Shilkret R. ‘Mother, please! I’d rather do it myself!’
Maternal intrusiveness, daughters’ guilt, and separation as re
lated to college adjustment// Poster presented at Biennial Meet
ing of Society for Research on Adolescence. – New Orleans. –
April, 2002
Strauss A., Corbin J. Grounded Theory. Methodology. Strate
gies of Qualitative Inquiry // Editors Denzin Norman K., Lin
coln Yvonna S. – London: Sage publications. – 1998. – p.158
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.