Індивідуальний підхід до навчання: ставлення учнів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-9.%25pKeywords:
індивідуальний підхід, суб’єктність, суб’єкти взаємодії, індивідуальність, особистість, навчальна діяльність.Abstract
У статті представлено та ґрунтовно проаналізовано результати
дослідження таких психологічних особливостей реалізації індивідуального
підходу як внутрішнє ставлення учнів до організації педагогічної взаємодії,
коли вчитель проявляє підвищену увагу до їхньої індивідуальності.
References
Альбуханова Славская К.А. Категория субъекта в современ
ной психологии // Психологія суб’єктної активності
особистості: Матер.Міжнар. наук. конф. – К., 1993. – С.8
Анцыферова Л.И. Психологическое содержание феномена
субъект и границы субъектно деятельносного подхода //
Проблемы субъекта в психологической науке /Отв. Ред.
А.В.Брушлинский, М.И.Воловикова, В.Н.Дружинин. – М.:
Академический проект, 2000. – С.24 73.
Брушлинский А.В. Проблемы психологии субъекта. – М.,
Вільш І. Суб’єктність індивіда у світлі концепції сталих
індивідуальних рис особистості //Особистість і трансфор
маційні процеси у суспільстві: Психолого педагогічні
проблеми сучасної освіти: Матер. ІІІ Харків. Міжнар. психол.
читань. – Харків, 1999. – С. 20 22.
Дригус М.Т., Коновальчук И.С. Структура отношения к себе
как субъекту учебной деятельности в школьном возрасте //
Психологія суб’єктної активності особистості: Матер.
Міжнар. наук. конф. – К., 1993. – С. 34 36.
Дубровина И.В. Индивидуальные особенности школьни
ков. – М.: Знание, 1975. – 85 с.
Ильин Е.П. Путь к ученику. – М.: Просвещение, 1988. –
с.
Костюк Г.С. Про індивідуальний підхід до учнів у навчальній
роботі // Навчально виховний процес і розвиток особисто
сті. – К.: Рад.шк., 1989. – С. 448 463.
Максименко С.Д. Індивідуальний підхід до учнів у процесі
навчання // Психологічна наука, вчитель, учень. – К.:
Рад.шк., 1979. – С.44 64.
Практическая психология образования / Под ред. И.В.Дуб
ровиной. – М.: ТЦ “Сфера”, 1997. – 528 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.