Методологічна рефлексія проблем освіти: інтелектуальні послуги й товари
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-5.%25pKeywords:
глобалізація, освіта, знання, картина світу, інформатизація, інтелектуальні продукти, послуги, товари.Abstract
Звертається увага на такі попередні наслідки впливу глобалізації
на сучасну освіту як тотальна інформатизація життя, зростання
важливості інформації як стратегічного ресурсу, а також пе
ретворення знань на товар, а освіти – на сферу надання послуг.
Показано, що найпершим кроком у побудові конкурентоспроможної
освіти є рефлексія цільового психологічного предмета навчання для
подальшого розгортання його в систему психолого педагогічних
проектів, програм, прийомів.
References
Асмолов А.Г. По ту сторону сознания: методоло
гические проблемы неклассической психологии. – М.:
Смысл, 2002. – 480 с.
Балл Г.А. Проблема самоактуализации личности в
гуманистической психологии: Аналитический обзор.
Сост. Г.А. Балл. – К., 1991. – 31 с.
Буряк В. Образование в информационном обществе //
Філософія освіти. – 2006. – № 1(3). – С. 89 100.
Веретенников А.А. Онтологический статус возможных
миров // Язык, знание, социум: Проблемы социальной
эпистемологии / РАН, Ин т философии; Отв.ред.
И.Т.Касавин. – М.: ИФРАН, 2007. – С. 116 139.
Герасимова И.А. Знание о знании / Когнитивная
эволюция и творчество. – М.: ИФРАН, 1995. – С. 185
Гофрон А. Філософсько комунікативні аспекти освіти //
Філософія освіти. – 2006. – № 1(3). – С. 43 53.
Жулинський М. Національні культури і проблеми
глобалізації // Розбудова держави. – 2002. – № 712. –
С. 314.
Клепко С. Інтеграція і поліморфізм знання у вищій
освіті. Частина ІІ. // Філософія освіти. – 2006. –
№1(3). – С. 13 23.
Когнитивная эволюция и творчество. – М.: ИФРАН,
– 225 с.
Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого сві
тоглядний аналіз / Губернський Л., Андрущенко В.,
Михальченко М. – К.: Знання України, 2002. – 580 с.
Лутай В.С. Філософія сучасної освіти. – Київ: Центр «Ма
гістр–S» творчої спілки вчителів України, 1996. – 136 с.
Людина і культура в умовах глобалізації: Збірник
наукових статей. – К.: ПАРАПАН, 2003. – 400 с.
Михальченко М. Лімітроф Європи: випадковість чи
доля України // Людина і політика. – 2000. – № 3. –
С. 35 48.
Світоглядні імплікації науки. – К.: ПАРАПАН, 2003. –
с.
Сидоренко Е.В. Тренинг коммуникативной компе
тентности в деловом взаимодействии. – СПб.: Речь,
– 208 с.
Скотна Н. Україна і світ у контексті цивілізаційної
виховної стратегії // Філософія освіти. – 2006. –
№1(3). – С. 79 88.
Язык, знание, социум: Проблемы социальной эписте
мологии / РАН, Ин т философии; Отв. ред. И.Т.
Касавин. – М.: ИФРАН, 2007. – 180 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.