Психолого−педагогічний аналіз сучасних методичних підходів до навчання розуміння текстів у початковій школі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-5.%25pKeywords:
сприймання тексту, обробка тексту, розуміння тексту, прийом розуміння, фактори і умови розуміння.Abstract
У статті подано характеристику методичних підходів до процесу
формування у молодших школярів навички розуміння текстів,
розкрито психологічну та педагогічну складові цих підходів щодо
механізмів та структури навички розуміння тексту.
References
Антонов А.В. Информация: восприятие и понимание. –
К.: Наукова думка, 1988. – С.70 79.
Блонский П.П. Избранные педагогические и психо
логические сочинения: В 2 х т. – Т.2.–М.: Педаго
гика,1979. – С.61 69.
Вашуленко М.С. та ін. Навчання в 3 класі чотирирічної
і 2 класі трирічної початкової школи: Посібник для
вчителя: Рідна мова. Читання. Русский язык /
Вашуленко М.С., Деркач Н.І., Мельничайко О.І.,
Скрипченко Н.Ф., Савченко О.Я., Гудзик І.П. – К.:
Освіта, 1995. – 368 с.
Горбунцова Т.Ю. Методика пояснювального читання
в I і II класах. – К.: Радянська школа, 1965. – 104 с.
Жинкин Н.И. Речь как проводник информации – М.,
– 158 с.
Капська А.Й. Виразне читання. –К.: Вища школа,
– 166 с.
Корніяка О.М. Лабіринти розуміння: Текст як об’єкт
розуміння. – К.: Т во”Знання” УРСР, 1990.– 48 с.–
(Сер.8 “Новини науки і техніки”; №6 ).
Лурия А.Р. Язык и сознание. – М.: Изд во МГУ, 1979. –
с.
Олійник Г. А. Виразне читання: Основи теорії: Навч.
посібник. – К.: Вища шк., 1995. – 207 с.
Розвиток навички читання: методичні рекомендації /
Навчально методичний посібник: Міністерство освіти
України. – К.: Освіта, 1993. – 94 с.
Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения:
В 2 х т. – Т.1. – М.: Педагогіка, 1974. – 584 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.