Особливості сприймання музичної інформації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-5.%25pKeywords:
сприймання, музичне сприймання, ритм.Abstract
У статті аналізується проблема сприймання, розглядаються
різні визначення музичного сприймання, наводиться концепція
творчого сприймання. Основну увагу сфокусовано на проблемі
сприйняття ритму.
References
Анохин П.К. Узловые вопросы теории функциональной
системы. – М., 1980. – 196 с.
Блонский П.П. Избранные психологические произве
дения. – М.: Издательство АПН РСФСР, 1961. – 695 с.
Бюхер К. Работа и ритм. – М.: Новая Москва, 1923. –
с.
Ветлугіна Н.О. Музичний розвиток дитини / Пер. з рос.
К.Скрипченка. – К.: Муз. Україна, 1978. – 255 с.
Гусева Л.И. Ритм в действительности и в искусстве.
Дис… к. филос. н., – Л., 1982. – 240 с.
Далькроз Ж. Ритм: его воспитательное значение для
жизни и искусства / Перев. Н.Гнесиной. – М., 1922.
Дункан А. Танец будущего. – М., 1992. – 200 с.
Елькін Д.Г. Рухові компоненти сприймання ритму //
Наукова сесія науково дослідного Інституту психології
УССР, 15 17 червня 1949. – С.49 51.
Збруева Н. Ритмическое воспитание. – М., 1935.
Конорова Е.В. Ритмика в театральной школе. – М. Л.:
Искусство, 1947. – 137 с.
Лисицкая Т.С. Ритм + пластика: Учебное наглядное
пособие. – М.: Физкультура и спорт, 1987. – 160 с.
Моляко В.О. Концепція творчого сприймання. –
Актуальні проблеми психології: Проблеми психології
творчості: Збірник наукових праць / За ред. В.О. Мо
ляко. – Т.12. – Вип.5. – Житомир, 2008. – С.7 14.
Мелик Пашаев А.А. Педагогика искусства и творческие
способности. – М., 1981. – 86 с.
Новоявленская Е.Н. Ступеньки к творчеству. – М.:
Педагогика, 1987. – 215 с.
Науменко С.І. Психологія музичності та її формування
у молодших школярів. – К., 1993. – 126 с.
Новер Ж.Ж. Письма о танце и балетах / Пер. А.Г. Мов
шенсона. – Л., М.: Искусство, 1965. – 375 с.
Пэрна Н.Я. Ритм, жизнь и творчество. – Л., 1925.
Руднева С.Д., Пасынкова А.В. Опыт работы по раз
витию эстетической активности методом музыкального
движения // Психол. журнал. – 1982. – № 3. – С.84
Теплов Б.М. Избранные труды: В 2 х т. – М.: Педа
гогика, 1985. –Т.1. – 329 с.
Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей. –
М. Л.: Издательство АПН РСФСР, 1947. – 340 с.
Художественное творчество и психология / АН СССР,
ВНИИ искусствоведения Министерства культуры
СССР, ред. А.Я. Зись, М.Г. Ярошевский. – М.: Наука,
– 192 с.
Чурпіта Т.М. Соціально педагогічні проблеми розвитку
творчої уяви молодших школярів засобами хореогра
фічного мистецтва (на матеріалі використання казок). –
Автореф. дис… канд. пед. наук. – Київ, 1998. – 21 с.
Эстетическое воспитание учащихся во внешкольных
учреждениях: Пособие для учителя. Сост. Сахарова,
Мохова. – М., 1986. – 127 с.
Юдкин И.Н. Эстетико психологические аспекты
выразительности ритма. – Автореф. дисс. … канд.
искусств. – Киев, 1982. – 18 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.