Зміна інтелектуальних здібностей дітей з церебральним паралічем у період 7–17 років
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-2.%25pKeywords:
інтелектуальний розвиток, діти шкільного віку, церебральний параліч, вікова динаміка.Abstract
На віковому етапі від 7 до 17 років у одних і тих самих дітей з
церебральним паралічем вивчались зміни інтелектуального
розвитку. Проведений після експерименту аналіз результатів
дозволив встановити загальні закономірності та особливості цього
процесу в учнів з різними формами церебрального паралічу.
References
Выготский Л.С. Собрание сочинений. – Т. IV. – С. 244
Державний стандарт базової і повної середньої освіти /
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки
України. – 2004. – № 1 2. – С. 54 60.
Дмитриев А.А. Физическая культура в специальном
образовании: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб.
заведений. – М.: Издательский центр “Академия”,
– 176 с.
Єдинак Г.А. Концептуальні положення безперервної
фізкультурної роботи з учнівством, що має обмежені
церебральним паралічем можливості // Слобожан
ський науково спортивний вісник. – 2003. – №4. – С.
126.
Измерение интеллекта детей: Пособие для психолога
практика. – Часть 1. – Человеческий интеллект и его
измерение: теория и практика / Под ред. Ю.З.Гильбу
ха. – К.: РОВО “Укрвузполіграф”, 1992. – 133 с.
Левченко И.Ю., Приходько О.Т. Технологии обучения
и воспитания детей с нарушениями опорно двига
тельного аппарата: Учеб. пособие для пед. вузов. – М.:
Академия, 2001. – 186 с.
Мамайчук И.И. Психология дизонтогенеза и основы
психокоррекции. – СПб: Изд во Санкт Петербургского
университета,2000. – 160 с.
Масальгин Н.А. Математико статистические методы
в спорте. – М.: Физкультура и спорт, 1974. – 151 с.
Методические рекомендации по применению рабочей
классификации детского церебрального паралича /
Сост. К.А. Семенова. – М., 1973. – 20 с.
Особенности психофизического развития учащихся
специальных школ для детей с нарушениями опорно
двигательного аппарата / Под ред. Т.А.Власовой;
Науч. исслед. ин т дефектологии Акад. пед. наук
СССР. – М.: Педагогика, 1985. – 128 с.
Теория и организация адаптивной физической куль
туры: Учебник. В 2 х т. Т.1. Введение в специальность.
История и общая характеристика адаптивной фи
зической культуры / Под общей ред. проф. С.П. Ев
сеева. – М.: Советский спорт, 2002. – 448 с.
Теория и методика физического воспитания / Под ред.
Т.Ю. Круцевич. – Киев: Олимпийская литература,
– Т.2. – 391 с.
Шинкарюк А.І. Розвиток моторики і психіки: проблема
активності та свободи: Монографія. – Кам’янець
Подільський: інформаційно видавничий відділ КПДПУ,
– 200 с.
Crothers B., Raine R. The natural history of cerebral
palsy. – Oxford, 1988. – 337 p.
Kaufman A.S. Factor analysis of the WISC R at eleven age
levels between 6 and 16 years // Journal of Consulting and
Clinical Psychology. – 1975. – Vol. 43. – P. 18 25.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.