До проблеми історико–психологічної реконструкції психологічної спадщини Києво–Могилянської академії другої половини 18–го століття: джерелознавчий аспект
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-2.%25pKeywords:
Києво-Могилянська академія, історія психології, джерельна база, реконструкція, статус.Abstract
У статті порушується питання про статус Києво Могилянської
академії другої половини 18 го – початку 19 го ст. Констатується,
що на сьогодні психологічні уявлення, що містяться у філософських
курсах залишаються маловивченими. Робиться висновок про
неможливість створення цілісної картини становлення й розвитку
психології в Україні без опрацювання джерельної бази у вигляді
наявної і доповнюваної новими знахідками рукописної спадщини
викладацького корпусу КМА.
References
Сумцов Н.Ф. Иоанникий Галятовский (К истории
южно – русской литературы ХУ11 века) // Киевская
старина. – Т. VIII. – 1884. – С.1 20; Каллаш В. Очерки
по истории школы и просвещения. – М.: Типо – литогр.
В. Рихтера, 1902. – 272 с.; Философская мысль в
Киеве: историко – философский очерк. – К.: Наукова
думка, 1982. – 375 с.; Крижанівський О.П. Церква у
соціально економічному розвитку Правобережної
України (ХVІІІ – перша половина ХІХ ст.). – К.: Вища
школа, 1991. – 127 с.; Грушевський М. З історії
релігійної думки на Україні. К..: Освіта, 1992. – 192 с.
История Киева. – Т.2. – Киев периода позднего феодализ
ма и капитализма. – К.: Наукова думка, 1984. – 463 с.
Горский В.С. Развитие философской мысли в Киеве в
период разложения и кризиса феодально – крепост
нических отношений // Философская мысль в Киеве.
К.: Рад школа, 1991. – 423 с.
Розвиток народної освіти та педагогічної думки на
Україні (Х – поч. ХХ ст.). – К.: Рад школа, 1991. – 381 с.
Титов Хв. Стара вища освіта в київській Україні кінця
ХVІ – поч. ХІХ ст. – Київ: УАН, 1924. – 423 с.
История Вильнюсского университета (1579 – 1979).
Вильнюс: Мокслас, 1979. – 373 с.
До певної міри зазначеної тенденції сприяв і указ 1754
року, що наказував висвячувати в сан архімандрита і
великоросів. Тим самим “відібрано було у малоросів
затверджене звичаєм право на цей сан. Після цього
закону на практиці сталося протилежне явище, що
відібрало у вихованців Київської академії бажання
отримувати богословську освіту, а саме – призначення
на вищі ієрархічні місця переважно великоросів”
(Серебренников В. Киевская академия с половины
ХVII – го века до преобразования её в 1819 году //
ТКДА. 1897. Кн. 8. С.90).
Там само – С.64 – 93.
Аскоченский В. Киев с древнейшим его училищем
Академиею. – Ч.2. – Киев: В университетской типо
графии, 1856. – С. 239.
Виговський М., Філоненко С. Києво – Могилянська
академія у ХVІІІ ст. // Київська старовина. – 1992. –
№5. – С. 86 89.
Див. 5. С. 264.
Див. 8. С. 307 – 346.
Поняттям “вихованець” охоплювалися як учні, що
закінчили повний курс освіти в академії, так і ті, котрі
виходили з академії по досягненні богословського класу.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.