Емпіричний аналіз загальних цінностей, цінностей освіти і праці у світлі західного вчення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-2.%25pKeywords:
цінності, якісна вища освіта, загальнолюдські цінності, життєдіяльність, структура цінностей, моніторинг цінностей особистості.Abstract
У статті звертається увага на місце і роль цінностей в якісній
вищій освіті, яка й сама займає чільне місце в системі загально
людських цінностей та сприяє якісній праці, показано важливість
їх дослідження в моніторингу якості вищої освіти та життєдіяльності
особи з цією освітою. Запропоновано модель структури цінностей
Ш. Шварца і його методика для вивчення в процесі моніторингу
цінностей особистості.
References
Кісіль М.В. Якісна вища освіта в системі загально
людських цінностей //Матеріали Всеукраїнської
наукової конференції “Формування національних і
загальнолюдських цінностей в українському су
спільстві”: Збірник статей / За заг. ред. канд. філол.
наук, доц. О. С Черемської. – X.: ФОП Лібуркіна Л. М.,
– С.39 44.
Терещенко Ю.І. Світ обертається довкола творців
нових цінностей (Освіта як екзистенційний пріоритет
України) // Віче. – 2001. – №6 (111). – С. 108 125.
Brown Duane (1996) “Brown’s Values Based, Holistic
Model of Career and Life Role Choices and Satisfaction”,
in D.Brown, L.Brooks, Associates (eds.), Career Choice
and Development, San Francisco, Jossey Bass, 337 372.
Guichar Gean, Huteau Mishel (2006) Psychologie de
l’orientation, Paris, DUNOD.
Wach M. (2001). “ Valeurs de base de la personne et di
mensions professionnelles ”, L’Orientation Scolaire et
Professionnelle, 30, Hors serie, Actes du colloque
“ Eduquer en orientation : enjeux et perspectives ”, 474
Schwartz S.H. (1992) “Universals in the Content and
Structure of Values: Theoretical Advancrs and Empirical
Tests in 20 Contries”, in M.Zanna (ed.), Advances in Ex
perimental and Sosial Psychology, vol. 25, Orlando, FL.,
Academic Press, 1 65.
Wach M., Hammer B. (2003). La structure des valeurs
est elle universell? Genese et validation du modele
comprehensif de Schwartz, Paris, L’Harmattan.
Sagiv L. (1999) Vocational interests and basic values,
Jerusalem, The Hebrew University of Jerusalem.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.