Значущість когнітивних стилів для різних сфер професійної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-46.308-326Keywords:
когнітивний стиль, когнітивно-стильова орієнтація, професійна компетентність, професійна діяльність, способи опрацювання інформації, ефективність професійної діяльності.Abstract
Досліджено, що будь-яка діяльність, висуваючи вимоги до способів опрацювання інформації, повинна враховувати не лише вимоги професійної компетентності, а й психологічні параметри, що лежать у її основі, особливо когнітивні стилі, які характеризують спосіб виконання діяльності. Лише за таких умов можна очікувати максимальний результат професійної діяльності. Когнітивні стилі надзвичайно важливі у професійній діяльності та професійному відборі. Інформація щодо них дає змогу визначити оптимальні показники та схильності до конкретної професії, особливо у сфері комунікації. Без урахування психологічних особливостей сприймання та механізмів опрацювання інформації неможливий правильний підбір фахівців і виявлення значущих когнітивно-стильових показників. Аналітичне вивчення зв’язку між когнітивними стилями та результативністю діяльності дає змогу зробити висновок: стильові параметри визначають не лише способи діяльності, але і її успішність. Такі зв’язки свідчать про перспективність досліджень у цьому напрямку, особливо коли йдеться про підвищення ефективності професійної діяльності. З’ясовано, що детермінація професійної діяльності та когнітивних стилів двостороння. Когнітивний стиль, корелюючи з усіма рівнями індивідуальних властивостей, впливає на професійну діяльність, і сам від неї залежить. Не лише когнітивно-стильова специфіка визначає ставлення до роботи та саму професійну компетентність, специфіка професійної діяльності також впливає на особливості когнітивних стилів, а в результаті – й на саму професійну компетентність.
References
Арганы Н. Ф. Когнитивно-стилевая дифференциация обучения как условие развития профессиональной компетентности будущего специалиста: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Иркутск, 2006. 164 с.
Гордыня Н. Д. Исследование ригидности-гибкости познавательного контроля и импульсивности-рефлективности у студентов-авиадиспетчеров. Молодой ученый. 2013. № 5. С. 634–638.
Коломієць С. С. Навчання спеціалістів професійно-орієнтованого спілкування із зарубіжними партнерами (на матеріалі англійської мови): дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 1993. 162 с.
Куценко Г. В. Когнітивний стиль особистості в структурі саморегуляції соціальної поведінки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.01. Київ, 1998. 187 с.
Куценко Г. В. Можливості стильового підходу в управлінні процесом навчання. Актуальні проблеми психології. Том 1: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. Київ : Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2001. Вип. 1. 268 с.
Литвин В. В. Технології менеджменту знань. Консолідована інформація. 2010. Вип. 2. URL : http://books.google.com.ua/books?id=mrAsEV VxZm0C&printsec=frontcover&hl=uk&source=gbs_ge_summary_r& cad=0#v=onepage&q&f=false.
Лукьянченко Н. В., Жбанкова Н. В. Когнитивные стили студентов, обучающихся по двойной специальности с разной степенью успешности. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 31. С. 1391–1395.
Михайлов О. В. Готовность к деятельности как акмеологический феномен: содержание и пути развития: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.13. Москва, 2007. 26 с.
Пасічник І. Д. Роль когнітивно-стильових особливостей в процесі навчальної діяльності. Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Тематичний випуск: «Сучасні дослідження когнітивної психології». Острог : Острозька академія, 2010. № 14. С. 3–11.
Петрович Д. Л. Когнитивно-стилевые характеристики считывания приборной информации: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.03. Москва, 2009. 139 с.
Попова М. І. Когнітивний стиль як особистісна предиспозиція успішності діяльності. Психологічні перспективи: збірник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2013. Вип. 22. С. 209–217.
Попова М. І. Когнітивний стиль як чинник розвитку професійної компетентності телефонних консультантів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 Київ : Ін-т соціальної політичної психології НАПН України, 2013. 232 с.
Попович Н. Г. Когнітивна сфера державної управлінської діяльності в парадигмі лінгвістичних пошуків. Актуальні проблеми державного управління. № 2 (40). URL : http://www.kbuapa.kharkov.ua/ e-book/apdu/2011-2/doc/1/05.pdf.
Разумникова О. М., Яшанина А. А Значение когнитивного стиля и полушарного доминирования в проектировании индивидуальной траектории обучения. Сибирский педагогический журнал. 2012. № 8. С. 226–230.
Резникова Н. В. Когнитивно-стилевые характеристики учебной деятельности студентов. Теоретичні і прикладні проблеми психології: Збірник наукових праць. Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2009. № 3 (23). С. 164–171.
Розов В. Психологічне забезпечення діяльності в екстремальних ситуаціях. Український центр політичного менеджменту. URL : http:// www.politik.org.ua/vid/magcontent.php3?m=6&n=72&c=1696.
Стовба Н. І. Внутрішні детермінанти прояву когнітивно-стильових особливостей особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Київ, 2010. Т. XII. Ч. 7. С. 414–422.
Тесля М. А. Структура и динамика интеллектуальных способностей и когнитивных стилей в учебной и профессиональной деятельности: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01. Москва, 2005. 213 с.
Черненький Ю. П. Вплив когнітивного стилю вчителя на міжособистісні конфлікти з учнями: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 1999. 201 с.
Юрчинська Г. К. Професійні особливості когнітивного стилю та функціонального стану вчителя. С. 166–173. URL : http://www.socd.univ. kiev.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob14_166.pdf.
Kaufman, S. B., De Young, C. G., Gray, J. R., Jiménez, L., Brown, J., & Mackintosh, N. (2010). Implicit learning as an ability. Cognition, V, 116, 321–340.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.