Особливості структури особистості та професійної діяльності педагога-філолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-46.348-373Keywords:
психологічна структура педагогічної діяльності, професійно важливі якості педагога, полірольова поведінка, креативність, спонтанність.Abstract
У статті проаналізовано наукові праці психологів і педагогів, присвячених дослідженню компонентів психологічної структури педагогічної діяльності. Узагальнення результатів цих досліджень дало підстави виокремити такі компоненти у структурі педагогічної діяльності, якот: гностичний, проективний, конструктивний, організаційний, комунікативний. Реалізація кожного з перелічених компонентів забезпечується професійно важливими якостями особистості (любов до дітей, педагогічна спрямованість, педагогічний такт, креативність, спонтанність) і специфічними здатностями (здатність кодувати та декодувати інформацію, здатність до літературної та педагогічної творчості, здатність до полірольової поведінки). Аналіз наукових праць дав змогу виокремити специфічні риси професійної діяльності педагога-філолога, до яких належать: необхідність долати жорстку професійно-рольову поведінку, обумовлену тиском культурної матриці соціуму та циклічністю педагогічного процесу; потреба в інтеграції педагогічної та лінгвістичної діяльності, що ускладнюється незбалансованістю фахової підготовки педагогів-філологів (зміщення акцентів на лінгво-літературознавчу підготовку студентів, брак психолого-педагогічної підготовки), що призводить до гіпертрофії ролі філолога та маргіналізації ролі педагога. Аналіз особливостей особистості та діяльності педагога-філолога дав нам підстави змоделювати структуру особистості педагога-філолога, що складається з трьох блоків: рефлексивного (містить усі компоненти психологічної культури); спонтанного (складається з чотирьох компонентів – педагогічної творчості, літературної творчості, лінгводидактичної творчості, здатності переживати власну професійну діяльність як потік); психолінгвістичного (містить знання про вплив мовлення на психічний розвиток людини, про формування мовної свідомості особистості; здатність аналізувати психологічну зумовленість мовних явищ; уміння рефлексувати власну мовленнєву діяльність і аналізувати психічні особливості мовленнєвої діяльності інших людей, а також здатність навчати цього учнів або студентів). Уміння професіонала гармонізувати педагогічну та філологічну діяльність, збалансовано розвивати усі структурні компоненти професійної діяльності, не надаючи перевагу жодному з них, обумовлює становлення та розвиток рефлексивно-спонтанного типу особистості педагога-філолога.
References
Амонашвили Ш. А. Основы гуманной педагогики: в 20 кн. Кн. 1. Улыбка моя, где ты? Москва : Амрита, 2012. 304 с.
Біляєв О. Культура мовлення вчителя-словесника. Дивослово. 1995. № 1. С. 37–44.
Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи. Київ : Центр учбової літератури, 2011. С. 64–79.
Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. Москва : Просвещение, 1991. 222 с.
Івашкевич Е., Онуфрієва Л. Ампліфікація здібностей соціального інтелекту вчителів сучасної середньої загальноосвітньої школи. Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2019. Вип. 43. С. 104–125. DOI 10.32626/ 2227-6246.2019-43.104-125.
Кан-Калик В. А. Никандров Н. Д. Педагогическое творчество. Москва : Педагогика, 1990. 144 с.
Караман С. Упровадження педагогічних інновацій у теорію і практику професійної підготовки вчителя-словесника. Вісник Львівського ун-ту. Серія філологічна. 2010. Вип. 50. С. 87–97.
Коваль В. О. Професійно значущі якості майбутніх учителів-філологів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 34 (87). С. 183–191.
Колмакова И. Г. Внутриличностный конфликт как психологическое условие жестко-ролевого и полиролевого поведения учителя. Вестник Удмуртского университета. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2016. Т. 26. Вып. 2. С. 88–92.
Кузьмина Н. В. Очерки психологии труда учителя. Психологическая структура деятельности учителя и формирование его личности. Ленинград : Изд-во ЛГУ, 1967. 183 с.
Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи. Київ : Знання, 2005. 486 с.
Лукьянова М. И. Психолого-педагогическая компетентность учителя. Педагогика. 2001. № 10. С. 56–61.
Маркова А. К. Психология труда учителя. Москва : Просвещение, 1993. 192 с.
Омельчук С. Основні аспекти мовленнєво-методичної компетентності сучасного вчителя-словесника. Дивослово. 2012. № 5. С. 13–18.
Пасинок В. Теорія та методика мовної підготовки вчителя в університеті. Харків : ВГ «Основа», 1998. С. 24–34.
Попова Л. Формування професійної компетентності студентів – майбутніх філологів під час вивчення дистанційного курсу «Мовленнєвий етикет ділового спілкування». Українська мова і література в школах України. 2014. № 11. С. 3–6.
Семеног О. М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2005. 404 с.
Сидоренко В. В. Шляхи удосконалення професійної компетентності вчителя української мови та літератури в умовах особистісно зорієнтованого навчання. Донецьк : Каштан, 2008. 193 с.
Соколова І. В. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутнього вчителя за двома спеціальностями на філологічних факультетах вищих навчальних закладів: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2008. 44 с.
Степанов О. М. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 422 с.
Тарасенко Т. В. Специфіка розвитку професійно значущих якостей особистості майбутнього вчителя-філолога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 36 (89). С. 405–410.
Трофименко А. О. Формування навчальних компетентностей у майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Тернопіль, 2008. 22 с.
Чиксентміхаї М. Потік. Психологія оптимального досвіду / [пер. з англ. Г. Ф. Луіс]. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2017. 367 с.
Erofeeva, I. V., & Nurullina, G. M. (2017). The study ancient chronicles within the professional philologist educators’ training system. Social and Behavioural Sciences, 29, 953–960. URL : https://apps. webofknowledge.com/full_record.do?product=WOS&search_mode= AuthorFinder&qid=15&SID=C2WSYMbdXPe2skI8Y9D&page=8&d oc=75.
Sandvik, L. V., Solhaug, T., Berg, E. L., Elstad, E., & Christophersen, K.-A. (2019). Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. URL : https://apps.webofknowledge.com/full_record. do?product=WOS&search_mode=AuthorFinder&qid=10&SID=C2W SYMbdXPe2skI8Y9D&page=1&doc=6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.