Cognitive Predictors of the Value of One’s Own Life in Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.175-205

Keywords:

value of one’s own life, feeling of the value of one’s own life, cognitive predictor of the feeling of the value of one’s own life, parameters of the value of one’s own life, modes of experiencing the feeling of the value of one’s own life in students, basic beliefs.

Abstract

The aim of the article is to present the findings of the empirical research on the
feeling of the value of one’s own life (VOL) in students. Experiencing the feeling of
VOL is understood to be the intended activity of an individual through which they
reinforce (strengthen) their psychological and personal being. A presumption
about the important role of a cognitive factor in experiencing the feeling of VOL
in students was tested. In the manifestation of VOL, the role of such a cognitive
factor as basic beliefs was investigated.
Methods. Basic beliefs were diagnosed using the modified questionnaire by
R. Janoff-Bulman. To diagnose the parameters of the feeling of VOL, the author’s
questionnaire was used. 286 students took part in the testing. The correlations
between the scores of two questionnaires were calculated. Logistic regression
was used.
The results of the research. Parameters of the feeling of VOL such as
«Optimism», «Health», «Self-control, Information, Self-development», «Power,
Status, Wealth» and «Close relationships, Family, Relevance» turned out to
be closely related to measures of basic beliefs. This is especially true of beliefs
about justice, a positive self-image, control, goodwill. Age-related differences in
the structure of correlations between the measures were revealed. For senior
students, experiencing the feeling of VOL as possessing power, status and wealth
is more closely linked to a basic belief about justice than for junior students.
Concerning health, they often note the importance of control. When assessing
the role of the family and close relationships senior students rely less on good
luck than junior students.
Two modes of experiencing the feeling of VOL were singled out, the «Building
rapport with people» mode and the «Distancing from people» mode. Using
the logistic regression, the probability was calculated with which the students’
tendency to build rapport with people would prevail over the students’ tendency
to distance from people. As predictors, the regression equation included the
measures of the basic belief questionnaire.
Conclusions. It is proved that the predominance of the tendency of building
rapport over the tendency of distancing when experiencing the feeling of VOL
in students is determined by three cognitive predictors. These are beliefs about 

justice, about the control of the action and about a positive self-image. Beliefs
about the goodwill of the surrounding community and about good luck were not
included in the list of influential cognitive predictors for the feeling of VOL.

Author Biographies

Марат Кузнецов, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv (Ukraine)

Dr. in Psychology, Professor at the Department of Psychology

Набил Диаб, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv (Ukraine)

Postgraduate Student at the Department of Psychology

References

Бандура А. Теория социального научения. Санкт-Петербург : Евразия, 2000. 320 с.

Бек А., Раш А., Шо Б., Эмери Г. Когнитивная терапия депрессии. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 304 с.

Виртц У. Убийство души. Инцест и терапия. Москва : Когито-Центр, 2014. 293 с.

Герман Дж. Психологічна травма та шлях до видужання. Наслідки на-сильства: від знущань у сім’ї до політичного терору. Львів : «Вид-во Старого Лева», 2015. 416 с.

Джонсон Р., Руль Дж. Проживая свою непрожитую жизнь. Москва : Институт общегуманитарных исследований, 2017. 248 с.

Диаб Н., Кузнецов М. А. Структурные особенности чувства ценности собственной жизни у студентов. Вісник Харківського національно¬го педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. Харків : ХНПУ, 2019. Вип. 60. С. 69–93. URL : https://doi.org/ 10.34142/23129387.2019.60.04.

Зимбардо Ф., Бойд Дж. Парадокс времени. Новая психология време¬ни, которая улучшит вашу жизнь. Санкт-Петербург : Речь, 2010. 352 с.

Кадыров Р. В. Посттравматическое стрессовое расстройство (PTSD): со-стояние проблемы, психодиагностика и психологическая помощь. Санкт-Петербург : Речь, 2012. 448 с.

Колесніченко О. С. Засади бойової психологічної травматизації військо-вослужбовців Національної гвардії України: монографія. Харків : ФОП Бровін О. В., 2018. 488 с.

Кристал Г., Кристал Дж. Интеграция и самоисцеление. Аффект, травма и алекситимия. Москва : Институт общегуманитарных исследова¬ний, 2006. 800 с.

Кузнецов М. А., Зотова Л. Н. Жизнестойкость и образ здоровья у сту-дентов. Харьков : Изд-во «Диса Плюс», 2017. 397 с. URL : http:// dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2952.

Кузнецов М. А., Диаб Н. Темпоральные предикторы чувства ценности собственной жизни в юношеском возрасте. Eurasian Scientific Congress. The 1st International scientific and practical conference «Eurasian scientific congress» (January 27–28, 2020). Barcelona, Spain : Barca Academy Publishing, 2020. P. 473–478.

Лактионов А. Н. Координаты индивидуального опыта. Харьков : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2010. 366 с.

Леонтьев А. Н. Образ мира. Избранные психологические произведения. В 2-х тт. Москва : Педагогика, 1983. Т. II. С. 251–261.

Лэнгле А. Воплощенная экзистенция. Развитие, применение и концеп¬ты экзистенциального анализа. Материалы для психотерапии, консультирования и коучинга. Харьков : Гуманитарный Центр, 2019. 462 с.

Магомед-Эминов М. Ш. Трансформация личности. Москва : Психоана-литическая Ассоциация, 1998. 496 с.

Макклелланд Д. Мотивация человека. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 672 с.

Малкина-Пых И. Г. Экстремальные ситуации. Москва : Изд-во «Экс¬мо», 2005. 960 с.

Мэй Р. Свобода и судьба. Москва : Институт общегуманитарных иссле-дований, 2012. 288 с.

Нартова-Бочавер С. К. Человек суверенный: психологическое исследо-вание субъекта в его бытии. Санкт-Петербург : Питер, 2008. 400 с.

Наследов А. Д. IBM SPSS Statistics 20 и AMOS: профессиональный ста-тистический анализ данных. Санкт-Петербург : Питер, 2013. 416 с.

Падун М. А., Котельникова А. В. Психическая травма и картина мира: теория, эмпирия, практика. Москва : Изд-во «Институт психоло¬гии РАН», 2012. 206 с.

Селигман М. Как научиться оптимизму: измените взгляд на мир и свою жизнь. Москва : Альпина Паблишер, 2015. 338 с.

Тарабрина Н. В. Психология посттравматического стресса: теория и практика. Москва : Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. 304 с.

Фромм Э. Искусство любить. Душа человека. Москва : Республика, 1992. С. 109–178.

Хоровиц Л. М., Френч Р. С., Андерсон К. А. Прототип одинокой лич-ности. Лабиринты одиночества. Москва : Прогресс, 1989. С. 243– 274.

Шпрангер Э. Формы жизни: Гуманитарная психология и этика личности. Москва : «Канон+»; РООИ «Реабилитация», 2014. 400 с.

Юнг К.-Г. Об энергетике души. Москва : Академический проект; Фонд «Мир», 2010. 297 с.

Beder, J. (2004). Loss of the assumptive world – How we deal with death and loss. Omega, 50 (4), 255–265. URL : https://doi.org/10.2190/ GXH6-8VY6-BQ0R-GC04..

Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A Social-Cognitive Approach to Motivation and Personality. Psychological Review, 95 (2), 256–273. URL : http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256.

Flavell, J. H. (1992). Cognitive Development: Past, Present, and Future. Developmental Psychology, 28 (6), 998–1005.

Janoff-Bulman, R. (1992). Shattered assumptions: Toward a new psychology of trauma. New York : Free Press. URL : https://doi.org/ 10.1080/00029157.1994.10403078.

Olefir, V., Kuznetsov, M., & Plokhikh, V. (2019). Effect of physical ex¬ercises and perceived stress interaction on students’ satisfaction with life. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 23 (1), 30–35. URL : https://doi.org/ 10.15561/18189172.2019.0105.

Seligman, M. E., & Maier, S. F. (1967). Failure to escape traumatic shock. Journal of Experimental Psychology, 74 (1), 1–9. URL : https://doi. org/10.1037/h0024514.

Seligman, M. E. P., & Shulman, P. (1986). Explanatory style as a predic¬tor of productivity and quitting among life insurance sales agents. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 832–838.

Skinner, E. A., Wellborn, J. G., & Connell, J. P. (1990). What it takes to do well in school and whether I’ve got it: The role of perceived control in children’s engagement and school achievement. Journal of Educational Psychology, 82, 22–32. URL : https://psycnet.apa.org/ doi/10.1037/0022-0663.82.1.22.

Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92 (4), 548–573.

Published

2020-03-04

How to Cite

Кузнецов, М., & Диаб, Н. (2020). Cognitive Predictors of the Value of One’s Own Life in Students. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (48), 175–205. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.175-205