Distance Learning as a Means of Developing Students’ Self-Organization
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.60-83Keywords:
distance learning, educational and cognitive activity, information technology, self-education, self-organization, self-study, self-analysis, self-control.Abstract
The aim of the article is a theoretical and methodological analysis of the possibilities of distance learning in the activation and development of self-organization skills in the educational and cognitive activities of students.
To achieve this goal, theoretical research methods were used: analysis of psychological literature, systematization, generalization, modeling and scientific interpretation.
The results of the research. Attracting students to independent work ensures the development of the student’s personality, manifests itself in the formation of such qualities as the ability to self-organize cognitive activity, the creative search and deepening of acquired knowledge, methods of their application, the ability to put forward a hypothesis, determine the goal of work, look for alternative means and methods of solving problems, systematize, summarize the results, presenting the final result. These skills are better reflected in the independent choice of one’s own actions and their planning in time (self-organization).
Among the main mechanisms of activation and development of self-organization skills in distance learning were identified: goal-setting, conscious nature of cognition, positive reinforcement of learning outcomes, time planning, involvement in active learning methods, cross-checking and self-assessment of acquired knowledge and skills, attracting students to adjust distance learning courses).
Summarizing the various scientific points of view, we have come to the conclusion that the use of distance learning forms enhances the student’s creative and intellectual potential, supports the interest and self-motivation for learning through self-organization (goal-setting, planning, introspection, self-control) and the formation of the ability to make responsible decisions independently.
References
Авшенюк Н. М., Kудін В. O., Oгієнкo O. I., Постригач Н. O., Пуховська Л. П. Модернізація педагогічної освіти в європейському та євро¬атлантичному освітньому просторі: монографія. Київ : Педагогіч¬на думка, 2011. 232 c.
Андрущенко В. П., Кудін А. П. Засоби дистанційного електронного навчання і педагогічні технології. Вісник академії дистанційної освіти. 2004. № 2. С. 2–5.
Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформацій¬ні технології і засоби навчання. 2010. № 1 (15). URL : http:// journal.iitta.gov.ua.
Гурьев С. В. Современное дистанционное обучение: монография. Москва : РУСАЙНС, 2018. 118 с.
Журавська Л. М. Концептуальні умови управління самостійною ро¬ботою студентів у вищих закладах освіти. Освіта і управління. 1999. № 2. С. 105–115.
Занюк С. С. Психологія мотивації. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
Зимняя И. А. Педагогическая психология. Москва : Логос, 2003. 384 с.
Ишков А. Д. Связь компонентов самоорганизации и личностных ка¬честв студентов с успешностью в учебной деятельности: дисс. … канд. психол. наук: 19.00.07. Москва, 2004. 202 с.
Коган Г. В. Формирование мотивации и самоорганизации учебной дея¬тельности студентов при изучении курса педагогики: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. Мурманск : Доброхот, 2004. 146 с.
Корсунська Н. О., Мельничук Л. Ю., Мельничук О. В., Хоменкова Л. Ю. Психолого-педагогічні методи розвитку творчого мислення для студентів ВНЗ. Наукові записки [Ніжинського державного уні¬верситету ім. Миколи Гоголя]. Серія: Психолого-педагогічні нау¬ки. 2018. № 3. С. 108–116.
Кремень В. Г. Філософія освіти ХХІ століття. Урядовий кур’єр. 2003. № 23. С. 7–10.
Кухаренко В. М., Сиротенко Н. Г. Вплив дистанційної форми навчання на культуру особистості. Зб. наук. праць Науково-дослідного інституту українознавства. Київ, 2006. Т. 11. C. 119–130.
Лещенко М. П. Педагогічна реальність в умовах інформаційного соці¬уму. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). URL : http://journal.iitta.gov.ua.
Львович В. А. Формирование приемов самоорганизации учебной дея¬тельности учащихся старших классов: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. Москва : Владос, 2000. 186 с.
Онуфрієва Л. А., Дідик Н. М., Чеканська О. М. Психологічні особли¬вості використання студентами інтернет-простору. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 74. № 6. C. 250–265. URL : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2568.
Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. 512 с.
Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В. Теория и практика дис¬танционного обучения. Москва : Академия, 2004. 416 с.
Рыбакова Н. Н. Педагогическое управление развитием самоорганиза¬ции подростков в процессе обучения: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. Омск, 2004. 205 с.
Самолюк Н., Швець М. Актуальність і проблемність дистанційного нав¬чання. Нова педагогічна думка. 2013. № 1.1. С. 193.
Устинова Я. О. Формирование умений самоорганизации и самоконтроля учебной деятельности у студентов вузов: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Челябинск, 2000. 191 с.
Хуторской А. Дистанционное обучение и его технологии. Компьютер¬ра. 2002. № 36. С. 26–30.
Шуневич Б. Етапи трансформування дистанційного курсу в навчаль¬но-методичний комплекс дисципліни. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2017. № 2. С. 7–15.
Boyd, G. (1993). A theory of distance education for the cyberspace era. D. Keegan (Ed.). Theoretical principles of distance education, (pp. 234–253). London : Routledge.
Delling, R. M. (1987). Towards a theory of distance education. ICDE Bul¬letin, 13, 21–25.
Garrison, D. R. (1989). Understanding distance education: A framework for the future. London : Routledge.
Keegan, D. (1990). Foundations of distance education (2nd ed.). London : Routledge.
Moore, M. G. (1973). Toward a theory of independent learning and teaching. The Journal of Higher Education, XLIV (9).
Rumble, G. (1989). The role of distance education in national and in¬ternational development: An overview. Distance Education, 10 (1), 83–107.
Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2003). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. New York : Merrill Prentice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.