Вивчення професійно-особистісних якостей майбутніх спеціальних психологів.
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
професійні якості, спеціальний психолог, компоненти, гностичний, проективний, конструктивний, комунікативний, організаторський, рефлексивний і соціально-перцептивний.Анотація
У статті висвітлюються наукові підходи до вивчення індивідуально-особистісних якостей майбутніх спеціальних психологів. Автори аналізують роботи відомих учених про професійно-особистісні якості спеціаліста, які є одним із важливих факторів професійної придатності. Представлено структурні компоненти професійної діяльності майбутнього психолога, такі як: гностичний компонент, пов’язаний із постійним узагальненням і систематизацією наукових знань, їх розширенням, перетворенням у професійні; проективний компонент передбачає розвиток системи професійної діяльності з урахуванням потреб усебічного й індивідуального підходу до клієнта; конструктивний, пов’язаний з інформаційним забезпеченням процесу професійної діяльності; комунікативний регламентує і регулює стосунки психолога-практика та клієнта; організаційний, пов’язаний зі створенням загального ритму та режиму професійної діяльності; рефлексивний, завданням якого є взаємодія з клієнтом, вміння виділяти ключову проблему та визначати оптимальну стратегію психологічного аналізу внутрішньої картини проблеми клієнта і соціально-перцептивний, який включає відповідну рольову позицію та співпрацю з клієнтом. Представлено змістовний перелік професійно важливих якостей особистості спеціального психолога, на вивчення яких буде спрямоване наше подальше дослідження. Це, в свою чергу, пояснюється необхідністю вдосконалення системи підготовки фахівців у галузі спеціальної психології з метою зміни рівня їх професійної спрямованості.
Посилання
Афузова Г. В. Професійна спрямованість психолога на корекційну підтримку дітей з психофізичними порушеннями:
[навч. посібник] / Г.В. Афузова, З.В. Огороднійчук. – К. :
НПУ імені М.П. Драгоманова, 2013. – 152 с.
Борисюк А. С. Психологічні особливості формування професійних якостей майбутнього медичного психолога : дис. ... канд.
психол. наук : 19.00.07 / А. С. Борисюк; Прикарпатський ун-т
ім. В.Стефаника. – Івано-Франківськ, 2004. – 204 с.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – М., 1995. – 156 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2000. – 512 с.
Компанієць В. М. Сутність і особливості сучасного полікультурного виховання / В.М. Компанієць // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. – Вип. 6. – К. : Вид-во ЖДУ, 2004. – Кн. 1. – С. 62 – 67.
Овчарова Р. В. Справочная книга школьного психолога /
Р. В. Овчарова. – М. : Просвещение, 1996. – 352 с.
Силкін О. О. Зміст терміну «професійно значущі якості особистості» і технологія визначення цих якостей для окремого
фахівця / О. О. Силкін // Педагогіка, психологія і соціологія. – Д. : ДВНЗ «ДонНТУ», 2011. – № 9 (19). – С. 46 – 49.
Кочюнас Р. Основы психологического консультирования /
Римас Кочюнас – М. : Академический проект, 1999. – 240 с.
Темнова Л. В. Личностно-профессиональное развитие психолога в системе высшего образования / Л. В. Темнова. – М. : МПГУ, 2000. – 342 с.
Фурман А. А. Ціннісно-орієнтаційні чинники особистісного
розвитку майбутніх психологів : автореф. ... канд. психол.
наук : 19.00.07 / А.А. Фурман. – Одеса, 2009. – 20 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.