Особливості розвитку фантазії молодших школярів у процесі образотворчої діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pКлючові слова:
фантазія, розвиток фантазії, молодший школяр, творча особистість, образотворча діяльність, образотворча самодіяльність, прийоми фантазування, урок образотворчого мистецтва.Анотація
У статті наголошується на необхідності розвитку фантазії молодших школярів як важливого чинника становлення їх творчої особистості. Підкреслюється, що молодший шкільний вік є сензитивним періодом для розвитку фантазії, а тому завданням сучасної початкової школи є використання сприятливого для розвитку цієї психічної функції періоду. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень виявлено закономірності розвитку образотворчої діяльності дітей. На основі власних емпіричних досліджень визначено типові тенденції в розвитку образотворчої діяль- ності хлопчиків і дівчаток. Виявлено, що на зміст малюнків, а також характер їх зображення впливає гендерна соціалізація дітей. Розкрито психолого-педагогічні особливості розвитку фантазії молодших школярів у процесі образотворчої діяльності. З’ясовано основні причини гальмування розвитку фантазії учнів. Обґрунтовано методичні рекомендації для вчителів щодо розвитку фантазії молодших школярів у процесі образотворчої діяльності. Запропоновано завдання, які вчителі можуть використовувати з метою розвитку фантазії учнів на уроках з образотворчого мистецтва. Показано, що для розвитку особистості учнів та їх фантазії учитель повинен забезпечити на уроці сприятливу психологічну атмосферу. Зроблено висновок, що лише творчий вчитель може сприяти формуванню творчої особистості учнів, позитивно впливати на розвиток їхньої фантазії. Доведено, що образотворче мистецтво як навчальний предмет має великі можливості для залучення дітей до художньо-творчої діяльності, розвитку їхньої фантазії. Окреслено перспективи подальших досліджень щодо проблеми розвитку фантазії молодших школярів.
Посилання
Блонский П.П. Избранные педагогические и психологические сочинения : в 2 х т. / П.П. Блонский / [под ред. А.В. Петровского]. – Т. 1. – М. : Педагогика, 1979. – 304 с.
Волков И.П. Приобщение школьников к творчеству: Из
опыта работы / И.П. Волков. – М. : Просвещение, 1982. –
с.
Выготский Л.С. Проблемы развития психики / Л.С. Выготский // Собрание сочинений : В 6-ти т. – Т. 3 / [под ред.
А.М. Матюшкина]. – М. : Педагогика, 1983. – 368 с.
Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л.С. Выготский. – М. : Просвещение, 1991. – 93 с.
Завгородня О. Психологія художньо обдарованої особистості : гендерний аспект / Олена Завгородня. – К. : Наукова думка, 2007. – 264 с.
Ильенков Э.В. О воображении / Э.В. Ильенков // Народное
образование. – 1968. – №3. – С. 33–42.
Ильин Е.П. Пол и гендер / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер,
– 688 с.
Казакова Т.Г. Теория и методика развития детского изобразительного творчества / Т.Г. Казакова. – М. : ВЛАДОС,
– 255 с.
Комарова Т.С. Детское художественное творчество. Методическое пособие для воспитателей и педагогов / Т.С. Комарова. – М. : Мозаика-Синтез, 2008. – 160 с.
Креативный ребенок : Диагностика и развитие творческих
способностей / [сост. Т.А. Барышева, В.А. Шекалов и др.]. –
Ростов-на- Дону, 2004. – 416 с.
Кудрявцев В.Т. Воображение ребёнка: природа и развитие
(статья первая) / В.Т. Кудрявцев // Психологический журнал. – 2001. – Т. 22. – №5. – С. 57–68.
Кузин В.С. Рисунок. Наброски и зарисовки / В.С. Кузин. –
М. : Академия, 2004. – 232 с.
Лосева А.А. Психологическая диагностика одарённости /
А.А. Лосева. – М. : Академический Проект; Трикста, 2004. –
с.
Мелик-Пашаев А.А. Ступеньки к творчеству : художественное развитие ребенка в семье / А.А. Мелик-Пашаев,
З.Н. Новлянская. – М. : Педагогика, 1987. – 147 с.
Мухина В.С. Изобразительная деятельность как форма усвоения социального опыта / В.С. Мухина. – М. : Педагогика,
– 240 с.
Полуянов Ю.А. Воображение и способности / Ю.А. Полуянов. – М. : Знание, 1982. – 96 с.
Полуянов Ю.А. Соотношение учебной деятельности и творчества детей на занятиях изобразительным искусством /
Ю.А. Полуянов // Вопросы психологии. – № 5. – 1998. –
С. 94–101.
Роджерс Н. Творчество как усиление себя / Н. Роджерс //
Вопросы психологии. – 1990. – № 1. – С. 164–168.
Роменець В.А. Психологія творчості / В.А. Роменець. – К. :
Либідь, 2001. – 288 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2002. – 720 с.
Субботина Л. Детские фантазии : Развитие воображения
детей / Лариса Субботина. – Екатеринбург : У-Фактория,
– 192 с.
Сухомлинский В.А. О воспитании / В.А. Сухомлинский. –
М. : Политиздат, 1975. – 272 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.