Соціально–педагогічні технології формування мотивації до навчання у молодших школярів, які проживають у неблагополучних сім’ях
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25pKeywords:
мотивація, учіння, навчання, молодші школярі, неблагополучна сім’я, родина.Abstract
У статті теоретично обґрунтовано та проаналізовано результати
застосування соціально педагогічних технологій формування мотивації
до навчання у молодших школярів, які проживають у неблагополучних
сім’ях. Доведено, що умови життя і виховання в сім’ї, де відбувається
порушення системи дитячо батьківських стосунків, здійснюють
деструктивний вплив на особистісний розвиток дитини. Формування
мотивації до навчання дітей із неблагополучних родин має передбачати
застосування психогімнастичних тренінгових вправ та індивідуальних
консультацій, повинна ґрунтуватися на врахуванні соціальної ситуації
розвитку особистості молодших школярів, психологічних особливостях
цього вікового періоду.
References
Бабаян Ю.О. Взаємозв’язок самооцінки з мотивацією досяг
нення молодших школярів /Ю.О.Бабаян// Психологія: Зб.
наук. пр. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 1999. – Вип. 3 (6). –
С. 161 – 167.
Дубровина И.В. Особенности психического развития в семье и в
детских домах /И.В.Дубровина, М.И.Лисина // Возрастные
особенности психического развития детей. – М.: АПН СССР,
– С. 77 – 94.
Коган Н.Н. Дослідження взаємозв’язку мотивації досягнення
та самооцінки особистості у навчальній діяльності /Н.Н.Ко
ган // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук.
пр. – К.: Ін т психол. ім. Г.С. Костюка АПН України, 2001. –
Т. ІІІ, Ч. І. – С. 238 – 242.
Орлов Ю.М. Стимулирование побуждения к учению /Ю.М.Ор
лов, Н.Д.Творогова, В.И.Шкуркин. – М.: IММИ им. И. М. Се
ченова, 1988. – 105 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

