Показники актуалізованості психологічних ресурсів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.346-367Ключові слова:
показники актуалізованості психологічних ресурсів, психологічні ресурси, самоефективність, когерентність, системна рефлексіяАнотація
Окреслено проблему невизначеності показників актуалізованості психологічних ресурсів як психологічного стану, який означує завершеність певного етапу, фази самоздійснення. Теоретично простежено зв’язок актуалізації психологічних ресурсів із самотрансценденцією, самоефективністю, когерентністю, рефлективністю особистості. Констатовано, що проблема з’ясування показників актуалізованості психологічних ресурсів зумовлена емпіричною невизначеністю координат загального і часткового у системі ставлень людини, водночас її розв’язання дасть змогу визначати конструктивність особистісного саморозвитку. Метою дослідження було емпірично визначити показники актуалізованості психологічних ресурсів. Для досягнення мети емпіричного дослідження було застосовано модель дослідження Бейєра та метод тріангуляції. В емпіричному дослідженні взяли участь 128 осіб віком 27–55 років. З огляду на мету емпіричної розвідки, її важливою умовою було максимальне нівелювання відмінностей ситуації актуалізації психологічних ресурсів досліджуваних, що було досягнуто організацією ходу психологічного опитування. За результатами кореляційного, багатофакторного, класифікаційного, регресійного аналізу обґрунтовано, що показником актуалізованості ресурсів доцільно характеризувати особливості зв’язків когерентності, самоефективності, системної рефлексії, ресурсів віри у добро, творчості, знання власних ресурсів, уміння їх оновлювати і вміщувати. Доцільно виокремлювати компоненти зовнішньої та внутрішньої конфігурації особистості – відповідно когерентність, самоефективність, системну рефлексію та ресурси віри у добро і творчості й показники уміння оперувати власними ресурсами. Показники внутрішньої конфігурації особистості – власне психологічні ресурси – є визначальними для особистісної динаміки. Знання ресурсів є чинником усіх компонент зовнішньої та внутрішньої конфігурації особистості, водночас воно має бути не самосконструйованим, а досягнутим через самотрансценденцію. Зв’язки між когерентністю і знан-ням ресурсів визначають оптимум напруги особистості як відкритої самоорганізованої системи. Актуалізованість психологічних ресурсів охарактеризовано як усвідомлення особистістю нової міри духовної напруги, зумовленої оновленням її знання щодо співвідношення власних здатностей і можливостей. Відтак, актуалізованість психологічних ресурсів характеризує не завершеність етапу самоздійснення, а його початок.
Посилання
Zimovin, O. I. (2014). Zalezhnist aktualizatsii resursiv samorozvytku osobystosti studentiv vid typu ta rivnia refleksyvnosti [Dependence of actualization of self-development resources of students’ personality from the type and level of reflexivity]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Psykholohiia» – Bulletin of Kharkiv National University. Series «Psychology», 1099, 9–13. Retrieved from https://irbis-nbuv.gov.ua [in Ukrainian].
Znakov, V. V. (2010). Tezaurusnoe i narrativnoe ponimanie sobytija kak problema psihologii chelovecheskogo bytija [The thesaurusly and narratively understanding of the event as a problem of person being]. Metodologija i istorija psihologii – Methodology and history of psychology, 3, Т. 5, 105–119. Retrieved from https://mhp-journal.ru [in Russian].
Kuzikova, S. B. (2010). Strukturno-zmistovyi analiz fenomenu osobystisnoho samorozvytku [Structural and content analysis of the phenomenon of personal self-development]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 10, 365–377. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Leont’ev, D. (2007). Psihologija smysla. Priroda, stroenie i dinamika smyslovoj real’nosti [Psychology of meaning. Nature, structure and dynamics of meaning reality]. (3rd ed.). Moskva : Smysl [in Russian].
Leont’ev, D., & Osin, E. (2014). Refleksija «horoshaja» i «durnaja»: ot ob’jasnitel’noj modeli k differencial’noj diagnostike [«Good» and «Bad» Reflection: From an Explanatory Model to Differential Assessment]. Psihologija. Zhurnal Vysshej shkoly jekonomiki – Psychology. Journal of Higher School of Economics, 4, Т. 11, 110–135 [in Russian].
Mjey, R. (2010). Iskusstvo psihologicheskogo konsul’tirovanija. Kak davat’ i obretat’ dushevnoe zdorov’e [The art of counseling. How to give and gain the mental health] (Transl. from Engl.). Moskva : Institut obshchegumanitarnyh issledovanij; Aprel’ Press [in Russian].
Nikiforova, G. S., Dmitrieva, M. A., & Snetkova, V. M. (Eds.) (2003). Praktikum po psihologii menedzhmenta i professional’noj dejatel’nosti [Workshop on the psychology of management and professional activities]. Sankt-Peterburg : Rech’ [in Russian].
Osin, E. (2007). Chuvstvo svjaznosti kak pokazatel’ psihologicheskogo zdorov’ja i ego diagnostika [The the sense of coherence as an indicator of psychological health and its diagnostics]. Psihologicheskaja diagnostika – Psychological diagnostics, 3, 22–40. Retrieved from https://rsfdgrc.hse.ru [in Russian].
Saveliuk, N. M. (2015). Kontekst yak systemnyi chynnyk rozuminnia dyskursu: filosofski, linhvistychni ta psykholohichni aspekty [Context as a systemic factor of understanding discourse: philosophical, linguistic and psychological aspects]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» – Scientific Newsletter of Kherson State University. Series «Psychological Sciences», 1, Т. 1, 61–65. Retrieved from https://irbis-nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2015_1 [in Ukrainian].
Savchyn, M. (2013). Dukhovna paradyhma psykholohii [Тhe spiritual paradigm of psychology]. Kyiv : «Akademvydav» [in Ukrainian].
Tkachev, Andrej, protoierej (2018). Bremja strastej. Tajnaja zhizn’ nashih dush [Burden of passion. The secret life of our souls]. Kiev : «Poslushnik» [in Russian].
Trofimova, Ju. V. (2010). Dva podhoda k ponimaniju samorazvitija kak psihologicheskogo fenomena [Two approaches to understanding self-development as a psychological phenomenon]. Pedagogika i psihologija – Pedagogy and Psychology, 42–46. Retrieved from https://izvestia/asu/ru [in Russian].
Fahrutdinova, L. R. (2013). Perezhivanie, vpechatlenie i duhovnyj opyt [Experience, impression and spiritual experience]. Chelovek, sub’ekt, lichnost’ v sovremennoj psihologii. Materialy Mezhdunarodnoj konferencii, posvjashchennoj 89-letiju A. V. Brushlinskogo. A. L. Zhuravlev, E. A. Mergtenko (Eds.) – Man, subject, personality in modern psychology. Proceedings of the International Conference dedicated to the 89th anniversary of A. V. Brushlinsky, Т. 1, 455–457. Moskva : Izd-vo «Institut psihologii RAN» [in Russian].
Shtepa, O. S. (2018). Opytuvalnyk psykholohichnoi resursnosti osobystosti: rezultaty rozrobky i aprobatsii avtorskoi metodyky [The questionnaire of a personality’s psychological resourcefulness: the results of devel opment and approbation of the author’s method]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology. Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute pf Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 39, 380–399. Kamianets-Podilskyi: Aksioma [in Ukrainian].
Jepshtejn, M. N. (2001). Filosofija vozmozhnogo. Vozmozhnoe kak sushchee [The philosophy of the possible. A Possibility as a being]. Retrieved from http://society.polbu.ru/epstein_possiblephilo/ch01_i.html [in Russian].
Antonovski, A. (1993). The structure and properties of the sense of coherence scale. Soc Sci Med, 36 (6), 725–733. Retrieved from https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90022-Z.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84 (2), 191–215. Retrieved from https://psynet/apa.org.
Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relations. New York : John Wiley & Sons. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/10628-000.
Maslow, A. (1965). Self-actualization and beyond. Conference on the training of counselors of adults, may 22–28, 111–131. Massachusetts : Chatham.
Schwarzer, R., Muller, J., & Greenglass, E. (1999). Assessment of perceived general self-efficacy on the Internet: data collection in cyberspace. Anxiety, Stress, and Coping, 12, 145–161. Retrieved from URL:https://userpage.fu-berlin.de.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.