Сучасна мультиплікаційна продукція як чинник формування емоційних порушень у дітей дошкільного віку

Автор(и)

  • Ольга Міненко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна https://orcid.org/0000-0002-8831-7146

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.280-295

Ключові слова:

емоційна сфера дошкільників, емоційні порушення, психологічний аналіз мультфільмів, тривожність, агресія, страхи.

Анотація

Статтю присвячено актуальній для сучасної психології проблемі емо-
ційних порушень у дітей дошкільного віку та ролі у появі цих порушень
сучасної мультиплікаційної продукції. Метою статті є емпіричне ви-
вчення ролі сучасної мультиплікаційної продукції у формуванні емоцій-
них порушень у дошкільників.
Подано теоретичний аналіз проблеми особливостей розвитку
емоційної сфери дошкільників і виникнення емоційних порушень у дітей
на даному віковому етапі. Проаналізовано основні види емоційних по-
рушень у дошкільників і причини їх появи у дітей цього віку. Констато-
вано, що одним із провідних чинників формування емоційних порушень у
дошкільників є сучасна мультиплікаційна продукція.
Проведено емпіричне дослідження впливу сучасної мультиплікацій-
ної продукції на формування емоційних порушень у дошкільників. Для
дослідження було використано емпіричні методи психологічного дослі-
дження: анкетування та психодіагностичні методики.
Емпірично виявлено уподобання дітей у виборі мультиплікаційної
продукції та особливості сприймання ними мультфільмів і їх головних
героїв. Представлено психологічний аналіз обраних мультфільмів і їх
головних героїв із метою виявлення їх впливу на психіку дошкільників.
Виявлено, що переважна більшість найпопулярніших у дошкільників
мультфільмів має негативний вплив на психіку дітей даного віку. Емпі-
рично визначено емоційні порушення у дошкільників, до яких віднесено
страхи, агресію й тривожність. Діагностовано взаємозв’язок між емо-
ційними порушеннями у дошкільників і спрямованістю мультфільмів,
яким вони надають перевагу. Результатом емпіричного дослідження
стало підтвердження гіпотези про те, що більшість сучасних муль-
тфільмів впливають на емоційну сферу дошкільників і викликають у
них емоційні порушення.

Біографія автора

Ольга Міненко, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький

кандидат психологічних наук, доцент

Посилання

Abramenkova, V. V. (2006). Vo chto igrajut nashi deti [What Do Our Children Play With? Toy and Anti toy]. Moskva : Jauza, Jeksmo, Lepta Kniga [in Russian].

Abramenkova, V. V., & Bogatyreva, A. L. (2006). Deti i televisionnyj jekran [Children and a Telescreen]. Vospitanie shkol’nikov – Schoolchildren Upbringing, 6, 28–31 [in Russian].

Aromashtam, M. (2006). Deti smotrjat mul’tfil’my: psihologo-pedagog icheskie zametki. Praktika proizvodstva mul’tfil’mov v detskom sadu [Children Watch Cartoons – Psychological and Pedagogical Notes. Cartoon Production Practice in Kindergartens]. Moskva : Chistye prudy [in Russian].

Hordiienko, D. O., & Kovalenko, V. V. (2012). Vplyv animatsiinykh filmiv na riven tryvozhnosti ditei molodshoho shkilnoho viku [The Influence of Animated Cartoons on Pre-school Children Anxiety Level]. Visnyk DNU. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» – DNU Bulletin. Pedagogy and Psychology Edition, 18, 57–65 [in Ukrainian].

Zaharov, A. I. (1986). Kak preodolet’ strahi u detej [How to Master Children’s Fears]. Moskva : Pedagogika [in Russian].

Medvedeva, I., Shishova, T. (2006). «Kto soblaznit malyh sih…»: SMI protiv detej [«Who will seduce these kids…»: Mass media against children]. Moskva : Hristianskaja zhizn’ [in Russian].

Minenko, O. (2018). Psykholohichnyi analiz suchasnoi multyplikatsiinoi produktsii ta yii vplyv na psykhichnyi rozvytok dytyny [Psychological Analysis of Modern Animated Cartoons and Their Influence on a Child’s Mental Development]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy оf Educational Sciences of Ukraine, 41, 188–204. Kamianets-Podilskyi : Aksioma. DOI 10.32626/2227-6246.2018-41 [in Ukrainian].

Pavelkiv, R. V., & Tsyhypalo, O. P. (2008). Dytiacha psykholohiia [Child Psychology]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].

Timoshina, I. M., & Morozova, A. V. (2013). Vlijanije mul’tfil’mov na psihicheskoe razvitie rebenka [The influence of Animated Cartoons on a Child’s Mental Development]. Spravochnik pedagoga-psihologa. Detskij sad – Educator’s and Psychologist’s Guide. Kindergarten, 5, 49–58 [in Russian].

Shykyrova, N. (2006). ZMI yak dzherelo nehatyvnykh emotsiinykh staniv dytyny [Mass Media as a Cause for Child Negative Emotional Conditions]. Psykholoh – Psychologist, 2–3, 45–46 [in Ukrainian].

Koshelevа, A. D. (Eds.) (1985). Jemotsional’noe razvitie doshkol’nika [Emotional Development of a Pre-school Child]. Moskva : Prosveshchenie [in Russian].

American Academy of Pediatrics. Children, Adolescents, and the Media (2013). Pediatrics, 132, № 5 (November), 958–961. DOI 10.1542/peds.2013_2656.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-24

Як цитувати

Міненко, О. (2019). Сучасна мультиплікаційна продукція як чинник формування емоційних порушень у дітей дошкільного віку. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (45), 280–295. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.280-295