Психологічний супровід процесу інтеграції українських студентів: європейський досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.9-25

Ключові слова:

адаптація, інтеграція, абітурієнти та студенти, біженці, психологічний супровід, освітні послуги

Анотація

Війна в Україні спричинила активну міграцію українців у країни Європи. Попри знаходження у безпечному місці особи, які здобули тимчасовий захист, все одно залишаються у гострому стресі. Складний психоемоційний стан біженців обумовлюється психотравматизацією від пережитого досвіду війни та ускладняється втратою свого статусу у новій країні, вимушеним виходом із зони комфорту, усвідомленістю власної безпомічності, незахищеності та відчуженості. На відміну від дорослих, діти та підлітки, які раптово стали переселенцями, гостріше переживають розлуку з близькими, втрату контактів з однолітками, відокремленість від групи у новому соціокультурному оточенні. Серед дітей-біженців значна частина тих осіб, які мали надії на майбутнє щодо вступу на обрану спеціальність та університет, проте мусили відступити від своїх мрій і швидко приймати рішення (не завжди з власної волі), як і де можна вступити чи продовжити навчання в новій країні. Розуміючи складність психоемоційного стану абітурієнтів та студентів з України, Кар’єрний центр Університету імені Масарика розробив низку послуг, спрямованих на психологічний супровід процесу інтеграції українських здобувачів у європейський простір.

Мета. Метою даної статті є висвітлення особливостей надання послуг психологічного супроводу, а також проміжного результату дослідження ефективності впровадженої програми з розвитку адаптивності абітурієнтів та студентів з України, які виявили бажання навчатись в Університеті імені Масарика.

Методи дослідження. Для аналізу ефективності розроблених послуг та для визначення потреб здобувачів було використано онлайн та офлайн опитування за допомогою напівзакритої анкети. Для аналізу рівня адаптивності здобувачів було застосовано шкали за методикою «Опитувальник адаптації особистості до нового соціокультурного середовища».

Результати дослідження. Отримані результати є проміжними у рамках визначення ефективності розроблених послуг. Разом з тим, результати первинної та повторної діагностики учасників тренінгу, спрямованого на розвиток адаптивності як провідного фактора успішної інтеграції, дали можливість зафіксувати покращення психоемоційного стану здобувачів та студентів з України.

Висновки. Отримані проміжні результати оцінки якості розроблених послуг свідчать про їх доцільність та ефективність, що досягається за рахунок комплексності, різноманітності форм та видів послуг, а також комбінації теоретичних і практичних основ на шляху формування адаптивності й оптимізації процесу інтеграції абітурієнтів та студентів з України.

Біографія автора

Софія Березка, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри практичної психології, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», м. Слов’янськ (Україна), консультант кар’єрного та консультативного центру Університету імені Масарика, м. Брно (Чеська республіка)

Посилання

Androsovych, K. (2015). Psykholohichni chynnyky sotsialnoi adaptatsii pershokursnykiv v umovakh osvitnoho seredovyshcha profesiino-tekhnichnoho navchalnoho zakladu [Psychological factors of social adaptation of freshmen in the educational environment of vocational educational institution]. Candidate’s thesis. Sieverodonetsk [in Ukrainian].

Kyrychenko, V. (2014). Stanovlennia osobystisnoi identychnosti u protsesi profesiinoi adaptatsii [Formation of personal identity in the process of professional adaptation]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Leonova, I. (2015). Teoretychnyi analiz problemy sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii vymushenykh pereselentsiv v Ukraini [Theoretical analysis of the problem of social and psychological adaptation of internally displaced people in Ukraine]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. – Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 4 (29), 94–100 [in Ukrainian].

Linda, P., & Moin, Syed. (2019). The Evolution of Acculturation and Development Models for Understanding Immigrant Children and Youth Adjustment. Child development perspectives, 13, 241–246.

Motti-Stefanidi, F. (2018). Resilience among immigrant youth: The role of culture, development and acculturation. Developmental Review, 50, 99–109.

Motti-Stefanidi, F. & Salmela-Aro, K. (2018). Challenges and resources for immigrant youth positive adaptation: What does scientific evidence show us? European Psychologist, 23(1), 1–5.

Operational data portal: Ukraine refugee situation. URL: https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine/location?secret=unhcrrestricted

Prokofieva, M. (2021). Psykholohichnyi treninh «Mystetstvo stresostiikosti v umovakh vymushenoi sotsialnoi dystantsii: teoretychnyi ta praktychnyi aspekt» [Psychological training “The art of stress resistance in conditions of forced social distance: theoretical and practical aspects”]. Norwegian Journal of Botany, 63, 58–64 [in Ukrainian].

Titar, I. (2016). Poniattia ta kryterii adaptatsii i intehratsii vnutrishno peremishchenykh osib i umovy skasuvannia statusu pereselentsia [Concept and criteria of adaptation and integration of internally displaced persons and conditions for abolishing the status of a displaced person]. Ukrainskyi sotsium – Ukrainian society, 4(59), 57 [in Ukrainian].

Titzmann, P. & Lee, R.(2018). Adaptation of young immigrants: A developmental perspective on acculturation research. European Psychologist, 23(1),72–82.

Ukrainski bizhentsi v Yevropi. Doslidzhennia povedinky ta nastroiv ukraintsiv, shcho vymusheni buly vyikhaty v Yevropu vnaslidok viiny v Ukraini [Ukrainian refugees in Europe. Study of behavior and attitudes of Ukrainians who were forced to leave for Europe as a result of the war in Ukraine]. 4service.group. Retrieved from https://4service.group/ukrayinski-bizhentsi-v-yevropi-doslidzhennya-povedinki-ta-nastroyivukrayintsiv-shho-vimusheni-buli-viyihali-v-yevropu-vnaslidok-vijniv-ukrayini/ [in Ukrainian].

Vinke, K., Bergmann, J., Blocher, J., Upadhyay, H., & Hoffmann, R. (2020). Migration as Adaptation? Migration Studies, 8, 626–634.

Yopa, T., & Ostapov, A. (2021). Adaptatsiia studentiv-pershokursnykiv do umov navchannia u zakladakh vyshchoi osvity [Adaptation of first-year students to the conditions of study in institutions of higher education]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical sciences, 2(340), 16–27 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06

Як цитувати

Березка, С. (2022). Психологічний супровід процесу інтеграції українських студентів: європейський досвід. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (58), 9–25. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.9-25