Використання базової техніки традиційного Шотокан карате-до, як засобу коригуючої рухової активності при деформаціях стоп у дітей (огляд літературних джерел)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2025-3.01

Ключові слова:

плоскостопість, деформації стоп, корекція, Шотокан карате-до, фізична терапія, реабілітація, м’язи стопи, методи лікування, біомеханіка, мотивація

Анотація

Мета. На основі аналізу літературних джерел визначити можливість використання базової техніки традиційного Шотокан карате-до для корекції деформацій стоп у дітей шляхом порівняння рухових компонентів технік карате та традиційних корекційних методів. Матеріал та методи. Узагальнюючий аналіз сучасної науково-методичної літератури. Результати.  З’ясовано, що техніки карате, зокрема формування ударних поверхонь для ударів ногами, за своєю структурою і динамікою значною мірою співпадають з багатьма елементами, що використовуються в корекційно-реабілітаційних програмах при лікуванні плоскостопості. Вправи з формування ударних поверхонь активують м’язи, що відповідають за стабільність склепінь стопи та її правильну позицію в просторі. Ці рухи також забезпечують необхідну супінацію п’яткової кістки, що важливо для корекції статичних деформацій. Вони ідентичні вправам лікувальної гімнастики, зокрема вправам для формування тонусу м’язів, що підтримують склепіння стопи, і в деяких випадках навіть мають більш активне залучення потрібних м’язових груп. Вивчені компоненти техніки карате можуть бути ефективними при корекції деформацій стоп, доповнюючи традиційні методи реабілітації, і мають потенціал до інтеграції в корекційно-реабілітаційні програми для дітей з проблемами стопи. Висновки. Традиційні методи корекції деформацій стоп у дітей, такі як кінезотерапія, масаж, фізіотерапевтичні процедури та використання ортопедичних устілок, хоча і ефективні, але часто мають ряд обмежень, таких як висока вартість обладнання, необхідність придбання спеціалізованих засобів реабілітації та нестабільність досягнутих результатів. Враховуючи ці фактори, елементи базової техніки Шотокан карате-до можуть стати альтернативою або доповненням до традиційних методів корекції. Оскільки технічні вправи карате залучають м’язи, що безпосередньо впливають на формування та підтримку склепінь стопи, їх виконання може значно покращити реабілітацію дітей, які страждають від деформацій стоп, зокрема плоскостопості. Виконання таких вправ також має додаткову мотиваційну складову. Враховуючи ці фактори, можна стверджувати, що елементи базової техніки Шотокан карате-до можуть стати важливим інструментом у комплексному підході до реабілітації цієї патології.

Біографії авторів

Костянтин Недбайло, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант кафедри фізичної терапії

Лариса Рубан, Харківська державна академія фізичної культури

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, професор

Посилання

Верітов, О., Макарова, Е. & Гузій, О. (2012). Підходи щодо профілактики і корекції порушень опорно-рухового апарату дітей, які активно займаються спортивними одноборствами. Спортивна наука України, 4(48), 10-18. https://stud.uu.edu.ua/upload/Zdorovya_i_sport/Korisna_informaciya/Pidhodi_shodo_profilactiki.pdf

Випасняк, І., Мицкан, Б., Мицкан, Т. & Войчишин, Л. (2021). Корекція порушень склепінчастого апарату стопи у молодших школярів засобами таеквон-до. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, №36, 101–107. http://dx.doi.org/10.15330/fcult.36.101-107

Данищук, А. Т. (2019). Cтабілометричні показники рівноваги у дітей 7–14 років з різним станом склепінчастого апарату стопи. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія, № 2, 24–28. http://dx.doi.org/10.32652/spmed.2019.2.24-28

Дорошенко, Е., Михалюк, Є., Алипова, О., Марамуха, Є., Циганок, В. & Черепок, О. (2024). Профілактико-реабілітаційні технології первинних функціональних порушень склепіння стопи у дітей 3–5 років на основі ігрових вправ з елементами футболу. Спортивна наука та здоров'я людини, №1, 81–96. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.16

Малярова, Ю. М., Лянна, О. В., & Бондюк, О. А. (2023). Реабілітаційний менеджмент плоскостопості у дітей молодшого шкільного віку. Rehabilitation and Recreation, (15), 64–70. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.15.8

Мухін, В. М. (2009). Фізична реабілітація [підручник]. Олімпійська література, Київ.

Нішіяма, Х., & Браун, Р. (1994). Карате, або мистецтво боротьби порожньою рукою. Рубікон, Харків.

Присяжнюк, У. І., & Вовканич, А. С. (2023). Аналіз програм фізичної терапії для дітей із плоско-вальгусною деформацією стоп. Rehabilitation and Recreation, (14), 91–97. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.10

Путров, С. Ю., & Кріт, Р. М. (2019). Сучасні засоби фізичної терапії дітей дошкільного віку з функціональною недостатністю стопи на амбулаторному етапі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К, 481–483. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2019_3K_126

Солтик, І. Т. (2021). Сучасні підходи у фізичній терапії плоскостопості у дітей молодшого шкільного віку. Scientific monograph. Baltija Publishing, Latvia. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-280-7-12

Шеіна, М. В., & Нестерчук, Н. Є. (2021). Сучасні методи фізичної реабілітації дітей із плоскостопістю. Rehabilitation and Recreation, (8), 58–69. https://health.nuwm.edu.ua/index.php/rehabilitation/article/view/146

Allam, H. H., Muhsen, A., Al-Walah, M. A., Alotaibi, A. N., Alotaibi, S. S., & Elsayyad, L. K. (2021). Effects of Plyometric Exercises versus Flatfoot Corrective Exercises on Postural Control and Foot Posture in Obese Children with a Flexible Flatfoot. Applied bionics and biomechanics. 3635660. https://doi.org/10.1155/2021/3635660

Ateeque, A., Shabbir, S., Nadeem, T., Zubair, H., & Khizar, Z. (2024). Prevalence of flat feet in school-going children Lahore. Journal of Health and Rehabilitation Research, 4 (2), 745–749. https://doi.org/10.61919/jhrr.v4i2.898

Backhouse, M. R., Parker, D. J., Morison, S. C., Anderson, J., Cockayne, S., & Adamson, J. A. (2022). Using a modified nominal group technique to develop complex interventions for a randomised controlled trial in children with symptomatic pes planus. Trials, 23(1), 286. https://doi.org/10.1186/s13063-022-06251-7

Beghetto, G. (2011). The new encyclopedia of karate-do: tome 1, Szczecin: Columbus. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/184516

Chang, J. H., Wang, S. H., Kuo, C. L., Shen, H. C., Hong, Y. W., & Lin, L. C. (2010). Prevalence of flexible flatfoot in Taiwanese school-aged children in relation to obesity, gender, and age. European journal of pediatrics, 169(4), 447–452. https://doi.org/10.1007/s00431-009-1050-9

Cheng, X., Deng, Z., Song, W., Liu, J., & Li, W. (2021). Effects of extraosseous talotarsal stabilization on the biomechanics of flexible flatfoot subtalar joints in children: a finite element study. International Journal of Research in Orthopaedics, 8(1), 5–13. https://doi.org/10.18203/issn.2455-4510.IntJResOrthop20214956

Mohseni Zonouzi, F., Sadeghi, H., & Peeri, M. (2020). The Effect of Medical Insoles on the Kinematics of Lower-Limb Joints in People with Flexible Flatfeet during Walking: The effects of foot orthosis on lower limb kinematics. Journal of Clinical Physiotherapy Research, 5(3), e17. https://doi.org/10.22037/jcpr.v5i3.32814

Gyta Krisdiana Cahyaningrum, Naheria, N., Didik Cahyono, & Ayu Aprilia Pangestu Putri. (2023). The Effectiveness of Playing Footprints and Hands on Static Balance in Children Aged 4-6 Years with Flat Foot Conditions in TK Tunas Tridharma Plus Samarinda. International Journal Of Humanities Education and Social Sciences, 3(2). https://doi.org/10.55227/ijhess.v3i2.733

Hillstrom, H. J., Song, J., Kraszewski, A. P., Hafer, J. F., Mootanah, R., Dufour, A. B., Chow, B. S., & Deland, J. T., 3rd (2013). Foot type biomechanics part 1: structure and function of the asymptomatic foot. Gait & posture, 37(3), 445–451. https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2012.09.007

Jinteak, Kim, Byeongsoo, Kim, Jongduk, Choi (2023). Preliminary Study on the Comparison of Calcaneus Taping and Arch Taping Methods for Flexible Flatfoot Subjects. Physical Therapy Korea. 30(4): 281-287. https://doi.org/10.12674/ptk.2023.30.4.281

Kelly, L. A., Cresswell, A. G., Racinais, S., Whiteley, R., & Lichtwark, G. (2014). Intrinsic foot muscles have the capacity to control deformation of the longitudinal arch. Journal of the Royal Society, Interface, 11(93), 20131188. https://doi.org/10.1098/rsif.2013.1188

Kim, E. K., & Kim, J. S. (2016). The effects of short foot exercises and arch support insoles on improvement in the medial longitudinal arch and dynamic balance of flexible flatfoot patients. Journal of physical therapy science, 28(11), 3136–3139. https://doi.org/10.1589/jpts.28.3136

Li, Y., Yan, J., Li, Y., Yu, Y., Lu, X., Zhang, J., & Jiang, S. (2025). The Effect of Flexible Flatfoot on the Running Function in School-Age Children. Journal of orthopaedic research : official publication of the Orthopaedic Research Society, 10.1002/jor.26034. https://doi.org/10.1002/jor.26034

Nakayama, M., (2012). Dynamic karate, Kodansha International, Tokyo.

Park, K. N., Koh, E. K., & Jung, D. Y. (2022). The influence of age and gender on normalized foot arch height of Korean children and adolescents: a cross-sectional study. Footwear Science, 14(2), 104–111. https://doi.org/10.1080/19424280.2022.2039785

Payas, A., & Batin, S. (2024). Is a keystone Bone Anomaly the Main Cause of Flatfoot (Pes Planus). Journal of pediatric orthopedics, 44(9), e816–e822. https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000002760

Riddhi, Jani & Dr Nupoor, Kulkarni (2024). Effect of Kinesiotaping Versus Short Foot Exercises in Children with Functional Flat Feet. Advanced International Journal of Multidisciplinary Research, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.1097/bpo.0000000000002760

Rosero-Montalvo, P. D., Fuentes-Hernández, E. A., Morocho-Cayamcela, M. E., Sierra-Martínez, L. M., & Peluffo-Ordóñez, D. H. (2021). Addressing the Data Acquisition Paradigm in the Early Detection of Pediatric Foot Deformities. Sensors, 21(13), 4422. https://doi.org/10.3390/s21134422

Shuncai, Hu, Qing. Lin, Lifeng Qiu, Yang, Liu, Siyan, Guan, Zhizhi, Luo, Yang, Wang, & Xiaofan Wang (2024). Effect of orthotic insole on symptomatic flexible flatfoot in school-age children: Meta-analysis and 1-year follow-up study. Biomedical Technology, 7, 63-70. https://doi.org/10.1016/j.bmt.2024.08.001

Sedaghati, P., Kazemi, Pakdel F. & Zarei, H. (2023). nvestigating the effects of high-arch and flat foot deformities on postural control: A systematic review and meta-analysis. Journal of Modern Rehabilitation, 17(4), 363-374. https://doi.org/10.18502/jmr.v17i4.13884

Shultz, S. P., Song, J., Kraszewski, A. P., Hafer, J. F., Rao, S., Backus, S., Hillstrom, R. M. & Hillstrom H. J. (2017). An Investigation of Structure, Flexibility, and Function Variables that Discriminate Asymptomatic Foot Types. J Appl Biomech. 33(3):203-210. https://doi.org/10.1123/jab.2016-0001

Yamashita, T., Yamashita, K., Sato, M., Kawasumi, M., & Ata, S. (2022). Analysis of skeletal characteristics of flat feet using three-dimensional foot scanner and digital footprint. BioMedical Engineering Online, 21(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.1186/s12938-022-01021-7

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-01

Як цитувати

Недбайло, К. ., & Рубан, Л. . (2025). Використання базової техніки традиційного Шотокан карате-до, як засобу коригуючої рухової активності при деформаціях стоп у дітей (огляд літературних джерел). Єдиноборства, (3(37), 5–10. https://doi.org/10.15391/ed.2025-3.01

Номер

Розділ

Статті