Особливості методики підготовки юнаків 14-15 років, які займаються змішаними єдиноборствами

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2025-3.10

Ключові слова:

методика, фізична підготовка, технічно-тактична підготовка, змішані єдиноборства, юнаки

Анотація

Мета. Розробити та науково обґрунтувати методику спеціально-фізичної та технічної-тактичної підготовкиюнаків 14-15 років, які займаються змішаними єдиноборствами. Матеріал та методи. Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел, педагогічне тестування, педагогічні спостереження, метод експертних оцінок, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Дослідження проводилося в клубі змішаних єдиноборств «Ludus» м. Черкаси з вересня 2023 р. по жовтень 2024 р. У дослідженні брали участь 30  спортсменів (16 в експериментальній і 14 в контрольної групі) віком 14-15 років, які мали стаж занять 5-6 років. Спортсмени контрольної групи тренувалися за загальноприйнятою методикою, а юнаки експериментальної групи за розробленою методикою, до якої входило застосування розучених технічних дій у різних бойових ситуаціях при активної протидії супротивника. Для цього в тренувальний процес включалися змагальні (спарингові) вправи з певним завданням для кожного спортсмена, що діє відповідно «першим» або «другим» номером. Для вдосконалення техніки нанесення ударів ногами використовувалися вправи на координаційній драбині, вправи з гумовим еспандером та набивними м'ячами. До допоміжних вправ для підвищення потужності ударів ногами входили вправи з обтяженням для ніг. Результати. Результати педагогічного експерименту показали, що експериментальна методика значно підвищує якість і рівень засвоєння спортсменами програмного матеріалу. У результаті значно підвищився рівень показників спеціально-фізичної та техніко-тактичної підготовленості. Так, за період експерименту сила удару рукою у спортсменів контрольної групи  збільшилася на 2 кг, а у спортсменів експериментальної на 23 кг. Сила удару ногою у контрольній групі збільшилася на 10 кг, а в експериментальній на 26 кг. Результат стрибка у довжину з місця у спортсменів контрольної групи зріс на 15,3 см, а в експериментальної на 26,1см. На початку експерименту результати з човникового бігу у спортсменів контрольної та експериментальної груп практично не відрізнялися (різниця складала 0,1с), наприкінці експерименту ця  різниця складає 0,4 с. Ці відмінності є статистично достовірними (р<0,05). У період експерименту кількість стрибків через скакалку за 1 хвилину зросла у спортсменів контрольної групи на 10 разів, а в експериментальній групі на 19,5 разів. В обох випадках відмінності є статистично достовірними (p<0,05). На початку педагогічного експерименту рівень технічної-тактичної підготовленості спортсменів експериментальної та контрольної груп за результатами оцінки експертів практично не відрізнявся. Кількість спортсменів із високим рівнем у експериментальній групі становила 12,5 %, а у контрольній 14,3 %. За період експерименту ця кількість зросла в експериментальній групі на 25,0 %, а в контрольній тільки на 7,1 %. Також істотно збільшилася кількість спортсменів із середнім рівнем підготовленості в експериментальній групі на 12,5 %, в контрольній на 7,2 %. Відповідно за період експерименту скоротилася кількість юних спортсменів із низьким рівнем техніко-тактичної підготовленості. У експериментальній групі їхня кількість зменшилася на 37,5 %, а в контрольній на 14,3 %. Такі суттєві зміни в рівні техніко-тактичної підготовленості спортсменів за період експерименту є значущими. Все це підтверджує ефективність запропонованих підходів до організації та змісту навчально-тренувального процесу для 14-15 років, які займаються змішаними єдиноборствами. Висновки. Апробація експериментальної методики підготовки юних спортсменів показала її високу ефективність у підвищенні показників спеціально-фізичної та техніко-тактичної підготовленості. В результаті педагогічного експерименту спостерігається приріст усіх досліджуваних показників в обох групах. Однак в експериментальній групі цей приріст є статистично достовірний.

Біографії авторів

Андрій Артюшенко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії та методики фізичного виховання

Віталій Вербицький, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

кандидат історичних наук, декан факультету фізичного виховання і спорту

Олександр Орлов, Державний податковий університет

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри технологій оздоровлення та фізкультурно-спортивної реабілітаці

Посилання

Ананченко, К. В., Бойченко, Н. В., & Ручка, Є. В. (2019). Вдосконалення техніко-тактичної майстерності рукопашників. Єдиноборства, 2, 12-19. https://doi.org/10.5281/zenodo.2544654

Ананченко, К., Тропін, Ю., Перевозник, В., Володченко, О., & Бочкарев, С. (2025). Показники змагальної діяльності топових бійців змішаних єдиноборств ММА. Єдиноборства, (2 (36)), 5-14. https://doi.org/10.15391/ed.2025-2.0

Артюшенко, А. О. (2017). Особливості впливу занять різними видами одноборств на формування вольових та фізичних якостей дітей 12-13 років. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 3K. 36-39. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2017_3K_11.

Артюшенко, А. О., & Гречуха, С. В. (2025). Формування особистісних якостей у юних спортсменів в процесі занять спортивними єдиноборствами. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15, (3(189), 21-26. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.03(189).03

Гінзбург, І., & Тищенко, В. (2023). Джиу-джитсу як засіб підвищення рівня фізичної підготовленості курсантів закладів вищої освіти МВС України. Єдиноборства, 2(28), 26–35. https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.03

Дроздова, К. В., Додосева, А. С., & Пустомельнік, Д. С. (2019). Влив засобів змішаних бойових мистецтв на фізичний та функціональний стан підлітків 15-16 років. Актуальні питання фізичного виховання різних верств населення, 105

Єрьоменко, Е. А. (2010). Хортинг. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Київ: Паливода А. В.

Затірка, В. В., & Камаєв, О. (2019). Особливості спеціальної фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у змішаних єдиноборствах. Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту, 168-171.

Катихін, В.М., Тропін, Ю.М., & Латишев, М.В. (2021). Профілі сильніших бійців змішаних єдиноборств ММА. Єдиноборства, 1(19), 20-32.

Махінько, М. П., Ставрінов, М. Г., Лукіна, О. В., & Кусовська, О. С. (2019). Історія розвитку олімпійських видів спортивних єдиноборств (боротьби греко-римської, вільної, дзюдо та тхеквондо: методичні рекомендації для самостійної роботи. Дніпро.

Огарь, Г. О., & Ольховський, М. А. (2021). Динаміка спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих бійців змішаних єдиноборств протягом підготовчого періоду макроциклу при виконанні ударної техніки. Єдиноборства, (4), 39-49. https://doi.org/10.15391/ed.2021-4.04

Орлов, О. І., Артюшенко, А. О., Олешко, В. Г., Чередник, О. П., Малиновський, І. Й., & Головащенко, Р. В. (2005). Вдосконалення методики навчання дзю-дзюцу в закладах вищої освіти: підручник. «АЗБУКА», Київ. 305 с.

Орлов, О., & Тимошенко, О. (2025). Реалізація методологічних принципів навчання єдиноборствам у процесі фізичного виховання учнів старшої школи. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (4(190), 132-138. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.04(190).27.

Паламарчук, Ю. Г. (2011). Особливості прояву фізичних якостей у дзюдоїстів 11-12 років з різними соматотипами. Спортивний вісник Придніпров’я, (3), 58-61.

Приступа, Є., Бріскін, Ю., Палатний, А., & Пітин, М. (2017). Розвиток та становлення спортивних єдиноборств у програмах Ігор Олімпіад сучасності. Фізична активність, здоров’я і спорт, 1(27), 3– 19.

Сампан, В. В., & Стасюк, Р. М. (2019). Ефективність використання змагальних технічних дій в дзюдо. Інноваційні технології в системі підвищення кваліфікації фахівців фізичного виховання і спорту, 101–103.

Тарасова, Г. К., & Музичук, О. В. (2019). Характеристика фізичних якостей спортсмена у змішаних єдиноборствах. Теорія та практика сучасної науки та освіти, 292-293.

Туряниця, І. С. (2017). Дзюдо як засіб розвитку фізичних якостей та координаційних здібностей студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15, (5), 120–123.

Філіна, В. А., & Кутек Т. Б. (2017). Удосконалення технічної підготовленості дзюдоїстів 10–11 років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 4, 118–122.

Шандригось, В. І. (2015). Індивідуалізація технічної підготовки юних борців вільного стилю. Спортивна наука України, 5 (69), 44–48.

Tropin, Y., Romanenko, V., Cynarski, W., Boychenko, N., & Kovalenko, J. (2022). Model characteristics of competitive activity of MMA mixed martial arts athletes of different weight categories. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 2(26), 41-46. https://doi.org/10.15391/snsv.2022-2.002

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-01

Як цитувати

Артюшенко, А. ., Вербицький, В., & Орлов, О. . (2025). Особливості методики підготовки юнаків 14-15 років, які займаються змішаними єдиноборствами. Єдиноборства, (3(37), 70–76. https://doi.org/10.15391/ed.2025-3.10

Номер

Розділ

Статті