THE ACMEOLOGY’S OPPORTUNITY IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIO-CULTURAL MANAGERS’ ACTIVITIES: METHODOLOGICAL AND PRACTICAL ACCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.9.

Keywords:

acmeology, acme, acmeological approach, creativity, levels, mangers of socio-cultural activity.

Abstract

The article deals with the essence of acmeology as a scientific discipline. The discipline about achieving the highest level of personal and professional development. It has been found that acmeology aims at finding practical mechanisms for improving one’s personality. It provides practical help in reaching the pinnacle of physical, spiritual, moral and professional development for future professionals. There are analyzed acmeology and acmeological approach possibilities for improvement of professional training of future managers of socio-cultural activity. There are investigated theoretical and practical issues of acme achievement by students during studying in the higher education institutions. Acme is considered as the highest point of personal development. It implies reaching the top in human development. There are established main signs of “acme”. These include progressive orientation (constructive intention) and turbulent development (dynamism). The article analyzes the acme characteristics. «Acme-personality» is considered as the person who has made significant progress in his/her professional career. Such person who has realized himself/herself as a personality. Such human who has a clear civic stance; is able to defend his/her own views; possesses high human qualities; has a developed social responsibility. The main focus is based on the analysis of the features of the achievement of «acme» peaks. There are highlighted the possibilities of acmeology in stimulating future managers of sociocultural activity to creativity. It is established that the phenomenon of creativity, in terms of acmeology, is one of the most important values of humanity. Students will not be able to properly shape their mentality and develop uniqueness without creativity. This process envisages expansion of the role spectrum at different levels. In particular, there are highlighted the features of students’ (specialty 028 Management of socio-cultural activity) creativity development at the value-outlook, cognitive, perceptive-affective and activity-behavioral levels. We have high hopes for «acme-motivation» in the process of professional training of future managers of socio-cultural activities. Training technologies, role-playing games, self-expression through art and psychodrama have a great potential.

Author Biographies

Svitlana Kalaur, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Social Pedagogy and Social Work Department,

Olga Soroka, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Social Pedagogy and Social Work Department,

References

Архипова, С. П. (2009). Основи акмеології: навч. посіб.: Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси : ЧНУ, 128.

Бодалев, А. А. (1995) О феномене акме и некоторых закономерностях его формирования и развития. Мир психологии. №3. С. 113–119.

Вознюк, О. В. (2010). Акме-синергетичний підхід до формування творчої особистості. Акмеологія в Україні: теорія і практика. № 1. С. 60–67.

Вознюк, О. В., Дубасенюк О. А. (2009). Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід: Монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 632.

Гладкова, В. М., Пожарський С. Д. (2007). Основи акмеології : підручник. Львів : Новий Світ-2000, 320.

Зазыкин, В. Г. (1995). Психолого-акмеологические исследования: основные понятия и категории. Основы общей и прикладной акмеологии. М. : РАГС / ВА. С. 69–85.

Ионова, Е. Н. (1997). Вальдорфская педагогіка : Генетико-методологические аспекты. Харьков: Бизнес-Информ, 300.

Кривонос, О. Б. (2002). Творчість і професійно-творчі уміння спеціаліста. Педагогічні науки. зб. наук. праць. Суми: СумДПУ, С. 285–293.

Лазарєв, М. О. (1995). Основи педагогічної творчості: Навч. посіб для педагогічних інститутів. Суми: ВВП «Мрія»-ЛТД, 212.

Пальчевський, С. С. (2008) Акмеологія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Кондор, 398.

Пальчевський, С. С. (2010) Акмеологія – поклик майбутнього. Акмеологія в Україні: теорія і практика. №1. С. 7–13.

Сіверс, З. (2008). Феномен творчості як базова складова акмеологічного розвитку особистості. Освіта і управління. № 1. С. 47–55.

Тарнапольський, О. Б. (2001). Питання впровадження нейрон-лінгвістичного програмування у викладанні іноземних мов. Педагогіка і психологія. № 1 (30). С. 43–49.

Федоров, В. Д. (2010). Психолінгвістичний ракурс поняття акмеології. Акмеологія в Україні: теорія і практика. № 1. С. 27–39.

Яремченко О., Міщенко М. (2000). Політичні уподобання українців як чинник впливу на політичні процеси. Політична думка. №1. С. 3–18.

Published

2020-03-30

How to Cite

Kalaur, S., & Soroka, O. (2020). THE ACMEOLOGY’S OPPORTUNITY IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIO-CULTURAL MANAGERS’ ACTIVITIES: METHODOLOGICAL AND PRACTICAL ACCENTS. Social Work and Education, 7(1), 124–134. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.9.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION