THE SITUATION OF ORPHANS AND CHILDREN DEPRIVED OF PARENTAL CARE IN INSTITUTIONAL CARE IN A PANDEMIC AND WAYS TO OVERCOME SIGNIFICANT CHALLENGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.12

Keywords:

orphans, children deprived of parental care

Abstract

The article highlights the situation and social protection of orphans and children deprived of parental care in institutional care during the COVID-19 pandemic in Ukraine. The concepts of "orphanhood," "orphan child", "children deprived of parental care", pandemic are defined. The care forms of orphans and children deprived of parental care are given. The authors outline the challenges faced by the field of child protection during the pandemic, namely the unwillingness to teach children online the digital incompetence of teachers. The difficulties for children who live in boarding schools: social isolation, lack of funds for online learning and communication.
This article outlines the challenges faced by employees of boarding schools, including overtime, incompetence to teach children, burnout. The authors present the difficulties for social workers and charity organizations. The isolation hinders children's communication; quarantine requirements do not allow them to work with children and their families qualified. As a result of the burnout, non-governmental workers have also lost some child-oriented projects.
At the same time, the article presents measures to optimize the situation, deepening cooperation between the governmental and non-governmental sectors. The authors have highlighted recommendations for preventing the negative consequences of the pandemic. Among them are the need to create conditions for practical work with children, the possibility of providing supervision, providing online communication tools, personal protective equipment, creating protocols for institutions on the action, organizing cooperation with volunteers during the pandemic, deepening cooperation between utilities and non-governmental organizations, attracting volunteers not only to work with children but also with their families, and others.

Author Biographies

Diana Obidniak, Ukrainian Catholic University, Lviv

student in the specialty “Social Work” of the Ukrainian Catholic University

Iruna Krynytska, Ukrainian Catholic University, Lviv

candidate of sociological sciences, Associate Professor of Pedagogy and Social Work Department of the Ukrainian Catholic University

References

Білодід, І., Лагутіна, А., Ленець, К. (1975). Словник української мови: в 11 томах. (Т.2, с. 43). Київ : Наук. Думка [Bilodid, I., Lagutina, A., Lenets, K. (1975) Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes. (Vol. 2, p. 43). Kyiv: scientific opinion]. (in Ukrainian).

Закон України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. № 6, ст.147. (2005). [Law of Ukraine On Securement of organizational and legal conditions for social protection of orphans and children deprived of parental care. № 6, p.147. (2005)]. http: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2342-15#Text. (in Ukrainian).

Закон України Про охорону дитинства. № 30, ст.142. (2001). [Law of Ukraine on Child Protection. № 30, p.142. (2001)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text. (in Ukrainian).

Кулеба, М. М. (2020). Моніторинг закладів інституційного догляду та виховання дітей. ІІ Всеукраїнська науково-практична онлайн-конференція «Соціальне становлення особистості в умовах суспільних трансформацій: наукові підходи та сучасні практики». 19 листопада 2020 року Київський університет імені Бориса Грінченка. [Kuleba, M.M. (2020). Monitoring of institutions' care and education of children. II All-Ukrainian scientific-practical online conference "Social formation of the individual in the conditions of social transformations: scientific approaches and modern practices''. November 19, 2020 Borys Hrinchenko University of Kyiv]. https://www.president.gov.ua/storage/j-files-storage/00/94/01/7d711174da000ede4681d015cb7d0922_1594981935.pdf. (in Ukrainian).

Міністерство освіти та науки України. (11 березня, 2020). [Ministry of Education and Science of Ukraine. (March 11, 2020)]. http:https://mon.gov.ua/ua/news/z-12-bereznya-zaprovadzhuyetsya-tritizhnevij-karantin-u-vsih-zakladah-osviti. (in Ukrainian).

Міністерство соціальної політики України. (26 серпня, 2020). [Ministry of Social Policy of Ukraine. (August 26, 2020)]. https://www.msp.gov.ua/news/18978.html?fbclid=IwAR2yp6L8iQbg-keMPZUGT_x1rx86e-ALHXeSipPb9yjcDnarDtSA1yBh5PI. (in Ukrainian).

Постанова Верховної ради України «Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття заходів, спрямованих на забезпечення належного соціального захисту дітей-вихованців інтернатних закладів, у тому числі дітей з інвалідністю, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа» від 04.06.2020 року. [Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine "On Appeal to the Cabinet of Ministers of Ukraine to take measures aimed at ensuring appropriate social protection of children in boarding schools, including children with disabilities, orphans, children deprived of parental care and persons among them" from 04.06.2020]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/673-20#Text. (in Ukrainian).

Сімейний кодекс України. 21-22. ст.135. (2002). [Family Codex of Ukraine. 21-22. Article 135 (2002)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text. (in Ukrainian).

ЮНІСЕФ. (2020). Технічна записка: Захист дітей під час пандемії коронавірусу. [UNICEF. (2020). Technical Note: Protecting Children in the Coronavirus Pandemic]. https://www.unicef.org/ukraine/media/4426/file/Tech_guidance_ukr.pdf). (in Ukrainian).

Published

2021-09-30

How to Cite

Obidniak, D., & Krynytska, I. . (2021). THE SITUATION OF ORPHANS AND CHILDREN DEPRIVED OF PARENTAL CARE IN INSTITUTIONAL CARE IN A PANDEMIC AND WAYS TO OVERCOME SIGNIFICANT CHALLENGES. Social Work and Education, 8(4), 572–578. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.12

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK