Умови впровадження медіації як відновної практики в закладах загальної середньої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.6

Ключові слова:

медіація, відновні практики, заклади загальної середньої освіти, деструктивні конфлікти, профілактика деструктивних конфліктів, учнівська молодь

Анотація

В умовах війни емоційний стан учнів закладів загальної середньої освіти погіршується: загострюються конфлікти, поширюються різні прояви деструктивної поведінки. Ефективним засобом запобігання та подолання конфліктів в учнівському середовищі є відновні практики (комплекс методів, які спрямовані на відновлення стану особистості та взаємовідносин, порушених внаслідок конфлікту або небезпечного вчинку, шляхом безпосереднього залучення до взаємодії їх учасників, соціального оточення і громади). Шкільна медіація – одна із найпоширеніших відновних практик. Метою статті є обґрунтування умов, необхідних закладу загальної середньої освіти для успішного впровадження медіації як засобу профілактики та подолання конфлікту між учасниками освітнього процесу. Завдання представленого дослідження: аналіз змісту і форм впровадження медіації в умовах освітнього закладу, визначення умов, які створюють можливості для успішного застосування медіації з метою запобігання та подолання конфліктів між учасниками освітнього процесу, розкриття шляхів застосування обґрунтованих умов задля оцінки можливостей закладу щодо впровадження медіації, вибору програм медіації та підготовки закладів до їх успішного застосування.

Визначено, що особливість шкільної медіації – виконання нею соціально-педагогічних функцій та широке залучення до її проведення медіаторів із числа здобувачів освіти за принципом «рівний-рівному». Умовами успішного впровадження програм шкільної медіації в закладах загальної середньої освіти є: організаційні, нормативні, методичні, соціально-психологічні. Це готовність інфраструктури закладу до функціонування шкільної медіації та шкільної служби порозуміння, облаштування необхідних приміщень; управлінська готовність закладу до впровадження програми, прийняття відповідних нормативних документів; наявність фахівців-медіаторів, координаторів та супервізорів; зацікавленість суб’єктів освітнього процесу у навчанні новим способам розв’язання конфліктів, умотивованість частини учнів щодо виконання ролі медіаторів «рівний-рівному», відсутність в учасників освітнього процесу певних негативних установок, які впливатимуть на процес впровадження програми. Наявність кожної з таких умов може бути критерієм готовності закладу до впровадження програм медіації.

Біографії авторів

Жанна Петрочко, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Мальвіна Косьміна, Київський міський центр сім'ї «Родинний дім», Київ

начальник відділу з питань реалізації сімейної політики

Вадим Лютий, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Посилання

Андрєєнкова, В. Л., Адамчук, Л. Л., Волченко, Л. П. та ін. (2018). Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти / Упорядн.: Андрєєнкова В.Л., Гайдук В.І., Лунченко Н.В., Матвійчук М.М., Харьківська Т.А., Чернець К.О.. Київ: ФОП Нічога С.О. 174 с. [Andreenkova, V. L., Adamchuk, L. L., Volchenko, L. P. et al. (2018). Creation of a system of mediation services for the implementation of mediation on the principle of "peer-to-peer/peer-to-peer" and peaceful conflict resolution in educational institutions / Edited by: Andreenkova V.L., Gaiduk V.I., Lunchenko N.V., Matviychuk M.M., Kharkivska T.A., Chernets K.O. Kyiv: FOP Nichoha S.O. [іn Ukrainian].

Божко, І. (2024). Робота шкільної служби медіації. Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти, № 1(4), С. 177–186. [Bozhko, I. (2024). Work of the school mediation service. Distance education in Ukraine: innovative, regulatory, legal, pedagogical aspects, 1(4), 177–186]. https://doi.org/10.18372/2786-5495.1.18893 [іn Ukrainian].

Бондар, В., Лях, Т., Нохріна, І. (2023). Системний підхід до профілактики булінгу в закладі загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. № 2. С. 3–11. [Bondar, V., Lyakh, T., Nokhrina, I. (2023). A systematic approach to bullying prevention in a general secondary education institution. Politeness. Humanitas. 2, 3–11]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1 [іn Ukrainian].

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / Алексєєнко Т.Ф., Безпалько О.В., Лютий В.П. та ін. За заг. ред. І.Д. Звєрєвої (2012). Київ, Симферополь: Універсум. С. 491–493. [Encyclopedia for social sphere specialists / Alekseenko T.F., Bezpalko O.V., Lyuty V.P. et al. Ed. I.D. Zvereva (2012). Kyiv, Simferopol: Universum. 491–493]. [іn Ukrainian].

Косьміна, М.М., Лютий, В.П. (2022). Програми шкільної медіації в Україні. International Scientific Journal “Grail of Science”, № 2. С. 77–81. [Kosmina, M.M., Lyuty, V.P. (2022). School mediation programs in Ukraine. International Scientific Journal “Grail of Science”, 2, 77–81]. [іn Ukrainian].

Мальцева, О.І. (2021). Служба медіації в школі: досвід зарубіжних країн та України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (344). С. 188–196. [Maltseva, O.I. (2021). Mediation service in school: experience of foreign countries and Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko Lviv National University. 6 (344), 188–196]. [іn Ukrainian].

Миргород-Карпова, В. В, Мурач, Д. В. (2022). Освітня медіація в Україні: проблеми та шляхи їх подолання. Нове українське право, 2022. Вип. 1, С. 137–145. [Myrhorod-Karpova, V. V., Murach, D. V. (2022). Educational mediation in Ukraine: problems and ways to overcome them. New Ukrainian Law. 1, 137–145]. [іn Ukrainian].

Пащенко, О. А., Медведовська, Т.П., Терханова, О. В., Понафідіна, Д.В. (2024). Медіація у вищій освіті: теорія та практика. Логос. [Pashchenko, O. A., Medvedovska, T. P., Terkhanova, O. V., Ponafidina, D. V. (2024). Mediation in higher education: theory and practice. Logos]. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends. SECTION 15. PEDAGOGY AND EDUCATION. All rights reserved. August 16, 2024; Oxford, United Kingdom. С. 238–244. https://doi.org/10.36074/logos-16.08.2024.046 [іn Ukrainian].

Про медіацію: Закон України від 16 листопада 2021 року № 1875-IX. [On Mediation: Law of Ukraine of November 16, 2021 No. 1875-IX]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text [іn Ukrainian].

Тітаренко, С.А., Сосновенко, Н.В., Конопля, А.І. (2022). Використання відновних практик в освітньому процесі закладу вищої освіти для запобігання конфліктам. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. Вип. 3(2). С. 77–85. [Titarenko, S.A., Sosnovenko, N.V., Konoplya, A.I. (2022). The use of restorative practices in the educational process of a higher education institution to prevent conflicts. Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences. 3(2). 77–85]. [іn Ukrainian].

Француз, А.Й., Марина, Ю.Ю. (2023). Принципи медіації в громадянському суспільстві та особливості їх застосування в освітньому середовищі України. Legal Bulletin. № 4 (10). С. 109–119. [Frantsuk, A.Y., Maryna, Yu.Yu. (2023). Principles of mediation in civil society and features of their application in the educational environment of Ukraine. Legal Bulletin. 4 (10), 109–119]. https://doi.org/10.31732/2708-339X-2023-10-109-120 [іn Ukrainian].

Чернета, С., Карпінська, Н. (2021). Правове регулювання соціальної послуги посередництва (медіації) в Україні. Ввічливість. Humanitas. № 3. С. 90–97. [Cherneta, S., Karpinska, N. (2021). Legal regulation of social mediation services in Ukraine. Politeness. Humanitas. 3. 90–97]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.13 [іn Ukrainian].

Чернета, С., Карпінська, Н. (2022). Медіація як спосіб вирішення соціальних конфліктів. Ввічливість. Humanitas. № 4. С. 76–84. [Cherneta, S., Karpinska, N. (2022). Mediation as a way to resolve social conflicts. Politeness. Humanitas. 4. 76–84]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.10 [іn Ukrainian].

Шмаленко, Ю., Єнін, М., Мельник, Л. (2023). Інституціоналізація медіації в Україні: ключові етапи, сучасний стан та перспективи. Соціологічні студії, № 2(23), С. 6–17. [Shmalenko, Yu., Yenin, M., Melnyk, L. (2023). Institutionalization of mediation in Ukraine: key stages, current state and prospects. Sociological Studies, 2 (23), 6–17]. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2023-02-11-11 [іn Ukrainian].

Яремко, О.М. (2023). Право на медіацію як соціальну послугу: проблеми реалізації в територіальних громадах України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. Вип. 78: ч. 2. С. 419–424. [Yaremko, O.M. (2023). The right to mediation as a social service: problems of implementation in territorial communities of Ukraine. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series LAW. 78 (2), 419–424]. [іn Ukrainian].

Яремко, О.М., Гірняк, Г.С. (2024). Медіація як базова соціальна послуга: повноваження органів місцевого самоврядування. Галицькі студії. Юридичні науки. № 6. С. 43–49. [Yaremko, O.M., Girnyak, G.S. (2024). Mediation as a basic social service: powers of local self-government bodies. Galician Studies. Legal Sciences. 6. 43–49]. [іn Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Петрочко, Ж., Косьміна, М. ., & Лютий, В. . (2025). Умови впровадження медіації як відновної практики в закладах загальної середньої освіти. Social Work and Education, 12(1), 69–80. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK