Conditions for Implementing Mediation as a Recent Practice in General Secondary Education Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.6

Keywords:

mediation, restorative practices, secondary education institutions, conflict resolution, student well-being, prevention of destructive conflicts

Abstract

Under wartime conditions, students in secondary education institutions experience increased emotional distress, leading to escalated conflicts and the spread of destructive behaviors. Restorative practices—methods aimed at restoring relationships and individuals affected by conflicts or harmful actions through active involvement of all parties, the social environment, and the community—are an effective tool for conflict prevention and resolution in student communities. One of the most widely used restorative practices is school mediation.

This article aims to substantiate the necessary conditions for the successful implementation of mediation in secondary education institutions as a means of preventing and resolving conflicts among participants in the educational process. The study's objectives include analyzing the content and forms of mediation in schools, identifying key factors that enable its effective application, assessing institutions' readiness for mediation programs, selecting appropriate mediation models, and preparing schools for their successful adoption.

A distinctive feature of school mediation is its socio-pedagogical function, which involves extensive engagement of students as peer mediators under the “peer-to-peer” principle. The successful implementation of mediation programs in secondary education institutions depends on several conditions: organizational, regulatory, methodological, and socio-psychological. These include the institution’s infrastructure readiness, designated spaces for mediation activities, managerial support and relevant regulatory frameworks, availability of trained mediators, coordinators, and supervisors, as well as the motivation of students to take on the role of peer mediators. Additionally, the absence of resistance or skepticism towards mediation among students and staff is crucial for the program's success. Each of these factors serves as a criterion for assessing an institution's preparedness for mediation implementation.

Author Biographies

Zhanna Petrochko, Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Kyiv

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work, Faculty of Psychology, Special Education and Social Work

Malvina Kosmina, Kyiv Municipal Family Center “Rodynnyi Dim"

Head of the Family Policy Implementation Department

Vadym Liutyi, Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Kyiv

PhD in Pedagogy, Associate Professor at the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Андрєєнкова, В. Л., Адамчук, Л. Л., Волченко, Л. П. та ін. (2018). Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти / Упорядн.: Андрєєнкова В.Л., Гайдук В.І., Лунченко Н.В., Матвійчук М.М., Харьківська Т.А., Чернець К.О.. Київ: ФОП Нічога С.О. 174 с. [Andreenkova, V. L., Adamchuk, L. L., Volchenko, L. P. et al. (2018). Creation of a system of mediation services for the implementation of mediation on the principle of "peer-to-peer/peer-to-peer" and peaceful conflict resolution in educational institutions / Edited by: Andreenkova V.L., Gaiduk V.I., Lunchenko N.V., Matviychuk M.M., Kharkivska T.A., Chernets K.O. Kyiv: FOP Nichoha S.O. [іn Ukrainian].

Божко, І. (2024). Робота шкільної служби медіації. Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти, № 1(4), С. 177–186. [Bozhko, I. (2024). Work of the school mediation service. Distance education in Ukraine: innovative, regulatory, legal, pedagogical aspects, 1(4), 177–186]. https://doi.org/10.18372/2786-5495.1.18893 [іn Ukrainian].

Бондар, В., Лях, Т., Нохріна, І. (2023). Системний підхід до профілактики булінгу в закладі загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. № 2. С. 3–11. [Bondar, V., Lyakh, T., Nokhrina, I. (2023). A systematic approach to bullying prevention in a general secondary education institution. Politeness. Humanitas. 2, 3–11]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1 [іn Ukrainian].

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / Алексєєнко Т.Ф., Безпалько О.В., Лютий В.П. та ін. За заг. ред. І.Д. Звєрєвої (2012). Київ, Симферополь: Універсум. С. 491–493. [Encyclopedia for social sphere specialists / Alekseenko T.F., Bezpalko O.V., Lyuty V.P. et al. Ed. I.D. Zvereva (2012). Kyiv, Simferopol: Universum. 491–493]. [іn Ukrainian].

Косьміна, М.М., Лютий, В.П. (2022). Програми шкільної медіації в Україні. International Scientific Journal “Grail of Science”, № 2. С. 77–81. [Kosmina, M.M., Lyuty, V.P. (2022). School mediation programs in Ukraine. International Scientific Journal “Grail of Science”, 2, 77–81]. [іn Ukrainian].

Мальцева, О.І. (2021). Служба медіації в школі: досвід зарубіжних країн та України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (344). С. 188–196. [Maltseva, O.I. (2021). Mediation service in school: experience of foreign countries and Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko Lviv National University. 6 (344), 188–196]. [іn Ukrainian].

Миргород-Карпова, В. В, Мурач, Д. В. (2022). Освітня медіація в Україні: проблеми та шляхи їх подолання. Нове українське право, 2022. Вип. 1, С. 137–145. [Myrhorod-Karpova, V. V., Murach, D. V. (2022). Educational mediation in Ukraine: problems and ways to overcome them. New Ukrainian Law. 1, 137–145]. [іn Ukrainian].

Пащенко, О. А., Медведовська, Т.П., Терханова, О. В., Понафідіна, Д.В. (2024). Медіація у вищій освіті: теорія та практика. Логос. [Pashchenko, O. A., Medvedovska, T. P., Terkhanova, O. V., Ponafidina, D. V. (2024). Mediation in higher education: theory and practice. Logos]. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends. SECTION 15. PEDAGOGY AND EDUCATION. All rights reserved. August 16, 2024; Oxford, United Kingdom. С. 238–244. https://doi.org/10.36074/logos-16.08.2024.046 [іn Ukrainian].

Про медіацію: Закон України від 16 листопада 2021 року № 1875-IX. [On Mediation: Law of Ukraine of November 16, 2021 No. 1875-IX]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text [іn Ukrainian].

Тітаренко, С.А., Сосновенко, Н.В., Конопля, А.І. (2022). Використання відновних практик в освітньому процесі закладу вищої освіти для запобігання конфліктам. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. Вип. 3(2). С. 77–85. [Titarenko, S.A., Sosnovenko, N.V., Konoplya, A.I. (2022). The use of restorative practices in the educational process of a higher education institution to prevent conflicts. Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences. 3(2). 77–85]. [іn Ukrainian].

Француз, А.Й., Марина, Ю.Ю. (2023). Принципи медіації в громадянському суспільстві та особливості їх застосування в освітньому середовищі України. Legal Bulletin. № 4 (10). С. 109–119. [Frantsuk, A.Y., Maryna, Yu.Yu. (2023). Principles of mediation in civil society and features of their application in the educational environment of Ukraine. Legal Bulletin. 4 (10), 109–119]. https://doi.org/10.31732/2708-339X-2023-10-109-120 [іn Ukrainian].

Чернета, С., Карпінська, Н. (2021). Правове регулювання соціальної послуги посередництва (медіації) в Україні. Ввічливість. Humanitas. № 3. С. 90–97. [Cherneta, S., Karpinska, N. (2021). Legal regulation of social mediation services in Ukraine. Politeness. Humanitas. 3. 90–97]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.13 [іn Ukrainian].

Чернета, С., Карпінська, Н. (2022). Медіація як спосіб вирішення соціальних конфліктів. Ввічливість. Humanitas. № 4. С. 76–84. [Cherneta, S., Karpinska, N. (2022). Mediation as a way to resolve social conflicts. Politeness. Humanitas. 4. 76–84]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.10 [іn Ukrainian].

Шмаленко, Ю., Єнін, М., Мельник, Л. (2023). Інституціоналізація медіації в Україні: ключові етапи, сучасний стан та перспективи. Соціологічні студії, № 2(23), С. 6–17. [Shmalenko, Yu., Yenin, M., Melnyk, L. (2023). Institutionalization of mediation in Ukraine: key stages, current state and prospects. Sociological Studies, 2 (23), 6–17]. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2023-02-11-11 [іn Ukrainian].

Яремко, О.М. (2023). Право на медіацію як соціальну послугу: проблеми реалізації в територіальних громадах України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. Вип. 78: ч. 2. С. 419–424. [Yaremko, O.M. (2023). The right to mediation as a social service: problems of implementation in territorial communities of Ukraine. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series LAW. 78 (2), 419–424]. [іn Ukrainian].

Яремко, О.М., Гірняк, Г.С. (2024). Медіація як базова соціальна послуга: повноваження органів місцевого самоврядування. Галицькі студії. Юридичні науки. № 6. С. 43–49. [Yaremko, O.M., Girnyak, G.S. (2024). Mediation as a basic social service: powers of local self-government bodies. Galician Studies. Legal Sciences. 6. 43–49]. [іn Ukrainian].

Published

2025-03-30

How to Cite

Petrochko, Z., Kosmina, M. ., & Liutyi, V. . (2025). Conditions for Implementing Mediation as a Recent Practice in General Secondary Education Institutions. Social Work and Education, 12(1), 69–80. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.6

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK