DEVELOPMENT OF GENDER APPROACHES IN SOCIAL WORK (A REVIEW OF THE BOOK BY A. YAROSHENKO AND T. SEMIGINA “GENDER COMPETENCE IN SOCIAL WORK: HOW TO INVEST FEMINIST PERSPECTIVES INTO GENDER TRANSFORMATIVE PRACTICE»)

Authors

Abstract

Монографія «Ґендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику» (Ярошенко & Cемигіна, 2022) є важливим внеском у розвиток гендерної теорії та практики в соціальній роботі. В умовах сучасного суспільства, де питання гендерної рівності стають дедалі більш актуальними, особливо в контексті соціальних трансформацій і криз (Dvoriak et al., 2020), книга виступає своєрідним дороговказом для соціальних працівників, тренерів, викладачів та дослідників, зацікавлених у впровадженні гендерних підходів у свою діяльність.

Author Biography

Olena Savchuk, National University of Kyiv-Mohyla Academy

Ph.D. in Psychology, Associate Professor at the School of Social Work, National University of Kyiv-Mohyla Academy

References

Ярошенко, А., & Семигіна, Т. (2022). Ґендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику [Монографія]. Даллас: Primedia e-Launch LLC. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. (2022). Gender competence in social work: How to invest feminist perspectives into gender transformative practice. Dallas: Primedia e-Launch LLC]. https://doi.org/10.36074/gkusryaifpugtp-monograph.2022

Ярошенко, А., Семигіна, Т. (2023). Навчальний простір феміністичної педагогіки: принципи та стратегії. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends: V International Scientific and Practical Conference (p. 215-216). Oxford-Vinnytsia: P.C. Publishing House & European Scientific Platform. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. (2023). The educational space of feminist pedagogy: Principles and strategies. In Theoretical and empirical scientific research: Concept and trends: V International Scientific and Practical Conference (pp. 215-216). Oxford-Vinnytsia: P.C. Publishing House & European Scientific Platform].

Ярошенко, А. & Семигіна, Т.В. (2024a). Від рефлексії до соціальних змін: тренінг розвитку гендерної компетентності соціальних працівників. Social Work and Education, 11(2), 187-202. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. V. (2024a). From reflection to social change: Training for the development of gender competence of social workers. Social Work and Education, 11(2), 187-202]. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.2

Ярошенко, А. & Семигіна, Т.В. (2024b). Трансгендерна молодь у фокусі соціальної роботи. Просоціальна особистість у гендерному вимірі: теоретико-методологічні та прикладні аспекти: матеріали VІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (с. 251-254). Умань : Компринт. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. V. (2024b). Transgender youth in the focus of social work. In Prosocial personality in the gender dimension: theoretical, methodological and applied aspects: materials of the VII All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation (pp. 251-254). Uman: Komprint].

Ярошенко, А. А., & Семигіна, Т. В. (2024c). Соціальна робота з трансгендерними людьми: впровадження афірмативної практики. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології: матеріали ІХ Всеукр. з міжн. участю наук.-практ.конф. (с. 176-178). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка. [Yaroshenko, A., & Semigina, T. V. (2024c). Social work with transgender people: Implementation of affirmative practice. In Developmental potential of modern social work: methodology and technologies: materials of the IX All-Ukrainian with international participation scientific-practical conference. (pp. 176-178). Kyiv: Taras Shevchenko National University].

Dominelli, L.(2002). Feminist social work theory and practice. Palgrave.

Dvoriak, S., Karagodina, O. & Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education, 7(3), 279-288. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.3

Yaroshenko, A. & Semigina, T. (2022). Exploring Gender Stereotypes among Prospective Foster Families. Socialinė Teorija, Empirija, Politika Ir Praktika, 25, 62-79. https://doi.org/10.15388/STEPP.2022.48

Published

2024-09-30

How to Cite

Savchuk, O. . (2024). DEVELOPMENT OF GENDER APPROACHES IN SOCIAL WORK (A REVIEW OF THE BOOK BY A. YAROSHENKO AND T. SEMIGINA “GENDER COMPETENCE IN SOCIAL WORK: HOW TO INVEST FEMINIST PERSPECTIVES INTO GENDER TRANSFORMATIVE PRACTICE»). Social Work and Education, 11(3), 432–435. Retrieved from https://journals.uran.ua/swe/article/view/308827